Topman Fritz Joussen van TUI Group, de grootste reisorganisatie van Europa, pleit ervoor om het aantal vliegtuigen in Europa te verminderen. Ook moet er internationale samenwerking komen om groenere brandstoffen te produceren.
Dat zegt hij zaterdag in een interview met het Belgische VRT NWS.
Joussen is geen voorstander van een nieuwe vliegtaks. De winstgevendheid van de sector staat nu al fors onder druk. Maar de sector zal wel degelijk iets moeten doen. Zijn oplossing: minder vliegtuigen.
‘In Europa is het door overcapaciteit nu al moeilijk om nog geld te verdienen met vliegen alleen. In Duitsland, wat toch een grote markt is, maakt Ryanair circa 160 miljoen euro verlies. Ook Easyjet maakt even veel verlies, Eurowings meer dan 200 miljoen. En ook onze luchtvaartmaatschappij Tui fly maakt verlies. Meer kosten (belastingen) toevoegen lost dus onze problemen niet op. De oplossing moet zijn: minder vliegtuigen.’
Op verschillende routes naar Spanje of Turkije is volgens TUI sprake van overcapaciteit. Ofwel, er zijn te veel maatschappijen met te veel vliegtuigen actief. Het aanbod is groter dan de vraag en dat zet druk op de prijzen. Sommige vliegtuigen vliegen halfvol naar hun bestemming. Minder maatschappijen of minder vliegtuigen kan helpen om het aanbod te laten slinken, de winstgevendheid te verhogen en meteen ook de CO2-uitstoot van de sector te verminderen (de luchtvaart is goed voor 2 tot 3 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot). Een rem op de groei dus.
Samenwerking
Maar TUI gaat verder. Een rem op de groei van de Europese luchtvaart alleen zal niet volstaan. Er moet internationale politieke samenwerking komen om de brandstof van de toekomst op een efficiënte manier te produceren en dat is volgens Fritz Joussen waterstof.
‘We hebben internationale politieke akkoorden nodig om waterstof efficiënt te produceren. De politiek moet zorgen dat er voldoende incentives zijn om productiefaciliteiten op grote schaal mogelijk te maken. Want een beperking van mobiliteit zal niet voor grote veranderingen zorgen, een doorgedreven inzet op innovatie misschien wel.’
Volgens Joussen moeten er niet alleen minder, maar vooral ook betere vliegtuigen in het Europese luchtruim komen. TUI bezit een vloot van jonge en moderne vliegtuigen, waardoor de ecologische voetafdruk van de maatschappij ondanks groei niet hand over hand toeneemt. Maatschappijen zouden moeten beloond worden voor het vliegen met zuiniger materiaal en anderen bestraft.
Tarieven
Zo pleitte TUI er in het verleden al voor om verschillende landingstarieven te hanteren. Maatschappijen die met nieuwe, schone toestellen vliegen, zouden minder moeten betalen dan airlines die met oudere en meer vervuilende toestellen vliegen. Het zou de sector aanzetten om versneld te vergroenen. Want brandstof blijft een van de grootste uitgaveposten van een luchtvaartmaatschappij, zegt Joussen.
Met zijn plan slaat Joussen meerdere vliegen in één klap. Er komt een eind aan de overcapaciteit, de winstgevendheid van de airlines neemt toe en het milieu is ermee gediend.
TUI heeft veel geïnvesteerd in vlootvernieuwing. Zo vliegt de eigen airline al langer met de zuinige en moderne Boeing 787 Dreamliner voor de langeafstandsvluchten. Voor de korte- en middellangeafstand investeert de maatschappij in de Boeing 737 MAX.
Dat nieuwe vliegtuig staat echter wereldwijd al een half jaar aan de grond na twee dodelijke crashes in Indonesië en Ethiopië.
TUI fly huurt nu toestellen en bemanningen bij andere maatschappijen om een deel van haar vluchten uit te voeren. Maar die operatie drukt zwaar op de financiële cijfers.
Joussen: ‘Het is niet het gemakkelijkste jaar geweest in de geschiedenis van het bedrijf. Vorig jaar was een absoluut recordjaar. We hebben eerder dit jaar al gezegd dat als de MAX-vliegtuigen niet voor eind september zouden vliegen, de financiële schade zou oplopen tot 300 miljoen euro. En dat is nu dus aan het gebeuren. We hebben commercieel dus een klap gekregen.’
Of TUI gaat proberen om de financiële schade te verhalen op het Amerikaanse Boeing, in navolging van een andere maatschappijen, is volgens Joussen nog geen uitgemaakte zaak.