De impact van de besparingen bij TUI Group op de activiteiten in Nederland wordt in de komende maanden verduidelijkt. Dat zegt woordvoerder Petra Kok van TUI Nederland desgevraagd tegen TravMagazine.
In het persbericht dat TUI Group woensdagochtend publiceerde naar aanleiding van de halfjaarcijfers, wordt een wereldwijd programma met uitgebreide kostenbesparende maatregelen aangekondigd.
De coronacrisis heeft een ongekende impact op de toeristische sector en op het bedrijf, schrijft topman Fritz Joussen. Hierdoor moet worden ingegrepen in investeringen en uitgaven door de hele organisatie. Er wordt wereldwijd gekeken naar een reductie van de algemene kosten met 30 procent, met een impact op mogelijk 8.000 functies die niet worden ingevuld of verdwijnen. TUI moet de crisis uitkomen als een efficiëntere, snellere en meer digitale speler, aldus de CEO van TUI Group.
Dit alles zal uiteraard ook gevolgen hebben voor TUI Nederland. De voorbije weken zijn ook in de lokale markten initiatieven opgestart om kostenbesparende maatregelen uit te werken en verder aan te scherpen. Als onderdeel daarvan worden ook de totale loonkosten bekeken. Momenteel is het nog niet duidelijk wat de concrete gevolgen zullen zijn voor de 2.800 medewerkers in Nederland. Met name over hoeveel functies het zou gaan en wat de tijdspanne is waarin de maatregelen zullen worden doorgevoerd. ‘Het spreekt voor zich dat constructief en transparant overleg zal worden gevoerd met de sociale partners en met de medewerkers.’
Foto: Het hoofdkantoor van TUI Nederland in Rijswijk.