TUI Group is gedwongen voor het hele boekjaar 2020 vervanging te zoeken voor de Boeing 737 MAX. Eind vorig jaar ging het reisconcern er nog vanuit dat de 737 MAX eind april dit jaar weer zou mogen vliegen.
Dat stelde topman Fritz Joussen dinsdag bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar (oktober-december 2029).
Omdat Boeing heeft gezegd dat dit type toestel voor de zomer niet meer terugkomt, heeft TUI Group tot eind september vervangende toestellen ingehuurd.
TUI heeft wel de extra kosten voor de vervanging kunnen terugbrengen van 220-270 miljoen euro naar een bedrag tussen 220 en 245 miljoen. De vervanging van de 737 MAX, die sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond staat, heeft TUI in het eerste kwartaal al 45 miljoen euro gekost.
Voorheen moest TUI al 130 miljoen uitgeven voor het vervangen van de 737 MAX-toestellen in de eigen vloot.
Joussen verwacht wel dat Boeing de kosten gaat compenseren. Daarover wordt nu onderhandeld. Het zal waarschijnlijk een mix worden van terugbetalingen, korting op toekomstige leveringen en kredieten.
Na een wisselend eerste kwartaal noteert TUI Group veel boekingen voor de komende zomer. Voor het hele boekjaar verwacht het reisbedrijf een grote groei, mede door het wegvallen van Thomas Cook.
Bij de touroperator liggen de zomerboekingen momenteel 14 procent hoger dan in het voorgaande jaar, met prijzen die gemiddeld drie procent hoger zijn. Voor het hele boekjaar verwacht Joussen een stijging van de verkoop met een hoog één procentcijfer.
De concernomzet steeg in het eerste kwartaal, in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar, met 6,8 procent naar 3,9 miljard euro.
Het seizoensgebonden verlies daalde in het eerste kwartaal van 106 naar 78 miljoen euro. Hier werkte de verkoop van Berge & Meer en Boomerang Reisen per 1 oktober vorig jaar voor 100 miljoen euro nog door.
Voor het hele boekjaar verwacht Joussen een winst (Ebita) van 850 tot 1.050 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de winst nog 893 miljoen euro.