TUI Group en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing hebben een uitgebreid pakket maatregelen afgesproken om de gevolgen van het aan de grond houden van de Boeing 737 MAX te compenseren.
Dat meldt TUI Group woensdag op de eigen website.
Concrete details worden niet genoemd. TUI krijgt een vergoeding die een aanzienlijk deel van de schade dekt en kredieten voor toekomstige bestellingen. Dat wordt over een periode van twee jaar gerealiseerd.
Daarnaast hebben beide partijen het leveringsschema van 61 toestellen van het type 737 MAX herzien. Daardoor wordt de oorspronkelijke planning met een aantal jaren vertraagd. Dat geeft TUI financiële ruimte in de nasleep van de coronacrisis.
‘We hebben een eerlijke overeenkomst bereikt die onze langdurige relatie met Boeing versterkt’, zegt Fritz Joussen, CEO van TUI Group. ‘De overeenkomst biedt TUI een vergoeding voor een groot deel van de kosten die zijn gemaakt als gevolg van het ana de grond houden van de 737 MAX. Het nieuwe leveringsschema biedt ons aanzienlijke flexibiliteit. Hierdoor kan TUI haar vlootgroei snel aanpassen aan de huidige uitdagende marktomgeving. Het ondersteunt ons plan om de vloot te verkleinen en daarmee de benodigde investeringen voor vliegtuiginvesteringen te verminderen.’
De Boeing 737 MAX staat sinds vorig jaar wereldwijd na twee dodelijke crashes met het type toestel in korte tijd. (Foto TUI)