TUI Duitsland gaat zijn 18 luchthavenstations sluiten. Deze worden vervangen door digitale diensten, zegt het concern. Door de maatregel worden circa 130 werknemers getroffen, melden Duitse media.
Achtergrond van de sluitingen is dat TUI Duitsland zijn aanbod van digitale dienstverlening verder wil uitbreiden en daarmee wil inspelen op de behoefte van de moderne klant. ‘Toenemende digitalisering en het veranderende boekingsgedrag van de klant vereisen meer geautomatiseerde diensten en nieuwe manieren van communiceren met klanten.’
Het serviceconcept van de 18 stations op Duitse luchthavens wordt in het eerste kwartaal van 2020 aangepast. De bestaande gedecentraliseerde klantenondersteuning op de luchthavens wordt vervangen door digitale en telefonische diensten, zegt het concern. De nieuwe service moet 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn.
Volgens het concern zijn ticketloos reizen en het centrale informatieplatform ‘Mijn TUI’ al voor veel klanten vanzelfsprekend. De app ‘Mijn TUI’ heeft in Duitsland al meer dan drie miljoen gebruikers. ’Snelle passagiersinformatie is een integraal onderdeel van het TUI-serviceaanbod.’
Voor klanten zijn de kwaliteit en de toegankelijkheid van de service bepalend, ongeacht tijd en plaats, zegt verkoopdirecteur Hubert Kluske. ‘De wensen van klanten en het gebruik van digitale diensten zijn de afgelopen tien jaar erg veranderd.’
Luchthavenstations zijn geen reisbureaus, maar waren bedoeld om klanten en reisbureaus te ondersteunen bij servicevragen.