TravelAssist gooit steen in het water - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

TravelAssist gooit steen in het water

Door: | 7 december, 2016

Tijdens de Sambassodag van Fadiro is dinsdag een nieuwe virtuele touroperator gelanceerd: TravelAssist. Deze nieuwe speler richt zich primair op de B2B markt. Het aanbod van TravelAssist is vooralsnog exclusief boekbaar via het platform van Sambasso, dat daarvoor de eigen labelnaam TravelPortal heeft geïntroduceerd.

‘We hebben nu de steen in het water gegooid’, zegt Else Schepers, managing director van TravelAssist, dat de aanval op de traditionele touroperators opent.
TravelAssist begint met een aanbod van zo’n 70 stedenbestemmingen en meer dan 7.500 hotels in populaire vakantielanden rond de Middellandse Zee. Zo dekt het Spanje-portfolio, de hitbestemming van afgelopen zomer, 94 procent van het aanbod op de Nederlandse markt, zegt Schepers.

Het productportfolio bestaat uit de onderdelen verblijf, vervoer en transfers. Deze worden aangeboden als pre-packaged arrangementen. Hiermee worden het financieel risico en de aansprakelijkheid afgewend, zodat reisagenten volop en zonder zorgen aan dynamic packaging kunnen doen.

Het systeem is ontwikkeld door softwarespecialist NetMatch uit Tilburg, dat mede gebruik maakt van de techniek van Peakwork. Clarissima Capital, van onder andere ex-Zoover oprichter Erwin Rooymans (NetMatch), is de investeerder op de achtergrond.

Agent
Ondanks de tendens van een groeiende groep die direct boekt, is het klantsegment dat via een reisagent reserveert nog altijd significant, stelt Else Schepers. Als voorbeeld noemt ze Sambasso, de nieuwe reisportal voor de reisagent van de makers van administratiesysteem BAS, dat door zo’n 800 reisbureaus wordt gebruikt. Hiermee wordt 80 procent van de reisagentenmarkt afgedekt. De omzet van deze BAS-gebruikers bedroeg vorig jaar 1,3 miljard euro.

‘Traditionele touroperators lijken die indirecte markt steeds meer te verwaarlozen. Wij noemen het een interessante nichemarkt. Wij omarmen die graag met een groot, betrouwbaar en – belangrijk – realtime beschikbaar aanbod en een commissie die boven de standaard ligt’, aldus Schepers.

Marges
TravelAssist betaalt agenten een commissie van 9 procent. ‘Gezien de dunne marges in de reisbranche kunnen wij deze hoge commissie alleen betalen als er grote volumes worden gedraaid. Wat dat betreft, ligt de bal nu bij Sambasso’, zegt Schepers, die geen targets noemt.

‘We hebben geen bijzondere haast, want we hebben goede investeerders achter ons staan. Uiteraard willen we wel stappen gaan maken. We hopen binnen drie jaar via alle reisbureaus te worden verkocht, inclusief ZRA’s.’
Op termijn wil TravelAssist ook een B2B2C website lanceren. Hier kunnen consumenten het aanbod van TravelAssist online boeken, maar de afhandeling verloopt verplicht via een van de reisbureaus die bij Sambasso zijn aangesloten.
Else Schepers verwacht dat in januari het gevraagde SGR-deelnemerschap een feit is, gevolgd door het ANVR-lidmaatschap. ‘Dan kunnen we echt van start.’

Ook voor Sambasso zelf is de lancering van het aanbod van TravelAssist, onder de naam TravelPortal, van groot belang. ‘We hopen nu eindelijk grote volumes te gaan verkopen’, stelde Sambasso-directeur Bert Wildeman. De Sambassodag trok dinsdag zo’n 120 belangstellenden naar het Van der Valk hotel in Zwolle.

Foto: het team van Sambasso (vlnr) Erik en Gerda Land, Bert Wildeman en Theo Hoving.

(Visited 791 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel