
Duurzaamheid speelt bij veel Nederlanders nog altijd een ondergeschikte rol bij het plannen en boeken van vakanties. Tegelijkertijd vindt ruim 40 procent het wel belangrijk dat er aandacht is voor duurzaamheid tijdens vakanties.
Een meerderheid vindt het vooral de taak van het toeristisch bedrijfsleven om vakanties te verduurzamen.
Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism in mei/juni 2025 voor de tweede keer heeft uitgevoerd naar de houding van de Nederlandse vakantieganger ten opzichte van duurzaamheid.
Evenals bij het onderzoek van twee jaar geleden zijn de kosten/prijs van de vakantie en de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming de twee belangrijkste keuzecriteria voor Nederlandse vakantiegangers.
Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) spelen een geringe rol als keuzecriterium.
Ten opzichte van 2023 vindt een kwart van de ondervraagden het aspect veiligheid vaker belangrijk, wat ongetwijfeld samenhangt met de onzekere geopolitieke situatie in de wereld.
Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is, vindt ruim vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid. Een ongeveer even grote groep staat er meer neutraal in en bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk.
Vooral Generatie Z en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties, zegt Trends & Tourism.
Nederlandse vakantiegangers vinden dat vooral de toeristische sector (touroperators, vervoerders, accommodaties) de verantwoordelijk heeft om vakanties te verduurzamen. De vakantieganger zelf en de overheid volgen daarna.
Van de Nederlandse vakantiegangers vindt ruim 70 procent het belangrijk dat inwoners van vakantiebestemmingen profiteren van toerisme. En als het gaat om het verduurzamen van gedrag staan veel vakantiegangers open voor activiteiten die positief bijdragen aan de leefsituatie van ‘locals’, zoals het meer kopen bij lokale winkels, het kiezen van kleinschalige accommodaties, het minder bezoeken van drukke bestemmingen/attracties en het doen van excursies waar de lokale bevolking van profiteert.
Een kwart van de Nederlanders is de afgelopen twaalf maanden op een vakantiebestemming geweest, waar tijdens het bezoek sprake was van overtoerisme (meest genoemd Spanje en Nederland). Voor 40 procent had deze ervaring een negatieve impact op de vakantiebeleving.
Overtoerisme
Een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56 procent) zegt bij de keuze van de bestemming behoorlijk tot veel rekening te houden met drukte/overtoerisme.
De meest gevolgde strategieën zijn: populaire plekken in een rustige periode bezoeken en kiezen voor rustige bestemmingen.
Van de meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; gevolgd door Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. In eigen land wordt Drenthe gezien als meest duurzame provincie. Ook Friesland, Gelderland en Zeeland scoren bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheid. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie