Transavia bekijkt hoe de impact van het wegvallen van Thomas Cook beperkt kan worden. ‘We hebben net onze bestemmingen en lijndiensten voor volgende zomer bekend gemaakt en daaraan zal niets veranderen. We kijken wel nadrukkelijker naar onze charters, en kijken waar we moeten bijsturen en waar mogelijkheden liggen’, zegt woordvoerster Claudia Metz desgevraagd.
De surseance van Thomas Cook Nederland raakt ook Transavia, als hofleverancier van vluchtcapaciteit. ‘Dan valt inderdaad een deel van de verkochte stoelen weg, maar de vraag naar vakanties en vliegreizen zal groot blijven in Nederland. We zijn gelukkig niet alleen afhankelijk van Thomas Cook.’
Over het belang van Thomas Cook als (mede)drager voor bepaalde charterbestemmingen, en of deze nu moeten worden aangepast, is nog niet direct wat te zeggen. Over aantallen stoelen van Thomas Cook, worden geen mededelingen gedaan. ‘De eerste dagen ging het om honderden stoelen. Over totale aantallen kunnen we niets zeggen.’
Metz: ‘Het is nu inderdaad vervelend voor ons, maar vergeet niet dat veel mensen bij Thomas Cook wellicht hun baan kwijtraken. Die persoonlijke impact is veel groter.’