Schiphol-topman Dick Benschop begint ongeduldig te worden over het uitblijven van een kabinetsbesluit over de groei van het aantal vluchten. Bij de toelichting op de jaarcijfers over 2019 vergeleek hij het besluitvormingsproces met de brexit. ‘Get Schiphol done’, stelde hij vrijdag. Benschop verwees daarbij naar de verkiezingsslogan van de Britse premier Boris Johnson.
Schiphol hoopt op toestemming van het kabinet om met 40.000 vluchten te kunnen groeien naar een totaal van 540.000 per jaar. ‘Het is hetzelfde als bij de brexit, die moest op een gegeven moment ook gewoon gebeuren. Iedereen wordt gek van de onzekerheid, zelfs de mensen die geen belang bij de uitbreiding hebben. Die onzekerheid dient niemand. Bied perspectief.’
Schiphol zag in 2019 het aantal vliegbewegingen licht dalen. Deze afname is vooral veroorzaakt door het faillissement van Jet Airways en de IJslandse luchtvaartmaatschappij WOW Air.
Dat stelde Jabine van der Meijs, CFO van Schiphol.
In 2018 telde Schiphol nog 499.444 vliegbewegingen, maar vorig jaar daalde dat met 0,5 procent naar 496.826.
Daarmee zit Schiphol net onder zijn plafond van maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar.
Topman Benschop verklaarde dat de luchthaven zorgvuldig zal omgaan met mogelijke beperkte groeimogelijkheden naar 540.000 vliegbewegingen. ‘Dat gaan we niet in één keer inzetten. We gaan dat per jaar bekijken en inzetten.’
Ondanks dat er minder vliegbewegingen waren, steeg het aantal passagiers vorig jaar met bijna 1 procent naar 71,7 miljoen passagiers.
Hiervan waren er 46,5 miljoen van KLM en partners, terwijl 25,2 miljoen afkomstig was van andere airlines.
Voor 2020 voorziet Benschop eveneens ‘een beperkte passagiersgroei’. Deze zal echter lager uitpakken dan afgelopen jaar.
Coronavirus
Schiphol heeft, in nauw overleg met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en GGD, scenario’s klaarliggen voor het geval het coronavirus in Nederland opduikt en als daarbij blijkt dat de besmette persoon via Schiphol het land is binnengekomen.
Het virus heeft zoals bekend impact op de vluchten vanaf Schiphol naar China. In januari waren dat er nog 100 per week, maar nu zijn dat er 20 per week. Peking en Shanghai zijn nog steeds bereikbaar vanaf Schiphol, al is het niet meer dagelijks.
‘Dat er minder vluchten zijn, gaat we terugzien in onze passagierscijfers. Maar de financiële gevolgen zijn we later wel. Het gezondheidsaspect heeft nu voorrang. Daarnaast is er de onzekerheid. Hoe lang gaat het nog duren voordat er een oplossing is en er een vaccin is gevonden of het virus over zijn hoogtepunt heen is?’
Ook de punctualiteit op Schiphol liet een daling zien. Bij aankomend vliegverkeer daalde de punctualiteit met 5 procent naar 77 procent. Bij vertrekkende vliegtuigen was de punctualiteit 67 procent, ofwel 4 procent minder dan in 2018.
Volgens financieel topvrouw Van der Meijs had dat onder andere te maken met werkzaamheden aan rijbaan A8 en de storing in de kerosinetoevoer op de luchthaven in juni. Van der Meijs liet weten dat Schiphol hier met partners aan werkt.
Het totale aantal passagiers op alle luchthavens van Royal Schiphol Group steeg met 1,7 procent naar 80,5 miljoen (2018: 79,2 miljoen). Eindhoven Airport zag het aantal passagiers met 8,7 procent stijgen naar 6,7 miljoen. Op Rotterdam The Hague Airport steeg het aantal met 7,8 procent naar 2,1 miljoen.