De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft toestellen van het type Boeing 737 MAX na de eerste fatale crash van vorig jaar door laten vliegen, ondanks dat een eigen analyse van de FAA aantoonde dat het toestel gevoelig was voor ongevallen.
Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van een intern FAA-onderzoek, waarvan onder andere NU.nl melding maakt.
Door een crash met het 737 MAX-toestel kwamen in oktober vorig jaar 189 mensen om het leven. Na de crash besloot de FAA om het toestel door te laten vliegen, ondanks dat het interne onderzoek aantoonde dat de 737 MAX iedere twee of drie jaar kon crashen. Het veiligheidsrisico van het toestel lag daardoor veel hoger dan de vliegautoriteit of Boeing in die periode te kennen gaf.
Het Boeing-toestel is toen actief gebleven, tot een tweede crash volgde in maart 2019. Hierbij kwamen nog eens 157 mensen om het leven. Daarna besloot de FAA het toestel aan de grond te houden.
De FAA raakte eerder al in opspraak toen bekend werd dat de autoriteit toestond dat eigen ingenieurs van Boeing zelf toestellen mochten inspecteren bij de toelating.
Het is nog niet duidelijk wanneer het vliegtuig weer in gebruik wordt genomen.