De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft veel steken laten vallen bij de goedkeuring van de Boeing 737 MAX. Dat schrijft een panel van onafhankelijke luchtvaartinspecteurs, meldt het FD.
Volgens het rapport, dat is opgesteld in opdracht van de FAA, zou er onvoldoende kennis binnen de luchtvaartautoriteit zijn geweest om het nieuwe toestel op de juiste manier te beoordelen. Ook kwam de informatie gefragmenteerd binnen en heeft de toezichthouder daarop niet juist gehandeld.
De inspecteurs verbazen zich vooral over de gang van zaken rond het veiligheidssysteem MCAS. Dit systeem moest het nieuwe toestel laten vliegen als de bestaande versies van de 737, zodat piloten gemakkelijk konden overstappen. Maar in extreme situaties kon dit systeem de neus omlaag duwen, wat vermoedelijk de oorzaak is van de twee crashes, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 236 mensen om het leven kwamen.
De Boeing 737 MAX werd in haast ontwikkeld en moest het nieuwe succesnummer worden van de vliegtuigbouwer. Met een lager brandstofverbruik moest het toestel de concurrentie aangaan met de Airbus A320.