Thomas Cook Group kijkt in een ‘strategische herbezinning’ naar verkoop van de eigen airline-tak. Op die manier kan geld worden vrijgemaakt om te investeren in uitbouw van het eigen hotelportfolio.
Dat stelde topman Peter Fankhauser donderdag bij de presentatie van de cijfers over het ereste kwartaal van boekjaar 2019. Thomas Cook Group heeft de omzet in het eerste kwartaal van boekjaar 2019 met 1 procent zien stijgen naar bijna 1,7 miljard Britse pond, ofwel bijna 1,9 miljard euro. Het operationele verlies in het eerste kwartaal steeg ten opzichte van vorig jaar, toen het seizoen goed van start ging, met 15,9 miljoen euro naar een totaal van 68 miljoen euro.
Het eerste kwartaal van boekjaar 2019 eindigde op 31 december. ‘Zoals verwacht hebben de langdurige hittegolf van zomer 2018 in Europa en de hoge prijzen op de Canarische Eilanden de vraag naar winterzon negatief beïnvloed. Terwijl de boekingen voor zomer 2018 sterk van start gingen, tonen de boekingen voor zomer 2019 de onzekerheid bij de consument. Dat geldt vooral voor de UK, mede als gevolg van de onzekerheid rond de Brexit. Ons besluit om capaciteit te verminderen, is bedoeld om risico bij de touroperator te minimaliseren en onze airline de kans te geven te consolideren, na de sterke groei van vorig jaar’, stelde CEO Peter Fankhauser bij de presentatie van de cijfers.
De tegenvallende resultaten in de UK en Noord-Europa werden volgens Fankhauser gecompenseerd door de goede resultaten in Europa.
Strategie
Thomas Cook werkt volgens Fankhauser aan een ‘strategische herbezinning’ van de eigen airline. In het verleden is meermaals gespeculeerd of Thomas Cook zijn airline-tak, met 103 toestellen in Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië deels of helemaal van de hand kan doen.
Fankhauser heeft nu voor het eerst officieel laten weten dat kritisch naar de toekomst van de eigen airline wordt gekeken. Volgens hem heeft Thomas Cook grotere financiële flexibiliteit en middelen nodig om de strategie met gedifferentieerd aanbod verder uit te rollen. Daaronder vallen het uitbouwen van het eigen hotelportfolio, digitalisering van verkoopkanalen en meer efficiency in het hele bedrijf. In het eerste kwartaal (oktober-december 2018) heeft de eigen airline zich goed ontwikkeld.
De eigen airline-groep van Thomas Cook vervoerde in boekjaar 2018 ruim 20 miljoen passagiers, met een omzet van 3,9 miljard euro. Het operationele resultaat groeide met 37 procent naar 146 miljoen euro.
Foto: Peter Fankhauser, CEO van Thomas Cook Group (Foto: Thomas Cook).