De drie genomineerden voor de Sustainable Travel Award zijn bekend. Tijdens de jurybijeenkomst, die donderdag plaatsvond in het Social Impact Lab in Utrecht, mochten elf reisbedrijven hun duurzame initiatief presenteren.
Dit jaar waren er meer inzendingen dan ooit en ook de diversiteit van onderwerpen was zeer groot. ‘Dat betekent ook dat het steeds uitdagender wordt om deze initiatieven met elkaar te vergelijken’, aldus juryvoorzitter Gerben Hardeman (ANVR). ‘Maar het is fantastisch om te zien welke mooie initiatieven geïnitieerd worden en hoe dat ook ingebed is in een duurzaam beleid. Op het gebied van duurzaamheid kunnen we zeker stellen dat de branche enorm groeit.’
De jury bestaat uit Michel Schuurman (MVO Nederland), Mirjam Dresmé (ANVR), Emilie Hagendoorn (Green Heart Tourism), Louis Frankenhuis (reisondernemer) en Sofie Smets (TravMagazine).
De genomineerden
(op alfabetische volgorde)
Landal GreenParks en Natuurmonumenten – De Wilde Bloemencampagne
Landal GreenParks en Natuurmonumenten hebben een strategisch samenwerkingsverband en zijn naast een gezamenlijke campagne een beweging gestart om aandacht te vragen voor het belang van een gezonde biodiversiteit in de natuur.
Het doel was om samen de natuurbeschermers van de toekomst te creëren door mensen en kinderen de natuur te laten beleven. Hiertoe is het maatschappelijke probleem van de biodiversiteit onder meer vertaald in een Wilde Bloemencampagne. De oproep ‘Maak plaats voor wilde bloemen’ zorgde ervoor dat gasten (zelf) konden participeren (bloemenzaadjes planten, bloembommetjes gooien, zelf op pad met wilde bloemen zoekkaarten, wilde bloemen wandelroutes, op pad met de boswachter) en er ook thuis mee aan de slag konden. Zo planten zij als het ware ook een zaadje in de hoofden van hun gasten.
ResiRest – Ontmoetingen met impact
ResiRest vertegenwoordigt lokale families verspreid over meer dan 30 landen die hun cultuur, kookkunsten en gastvrijheid willen delen met cultuur- en food gerichte reizigers. Hun visie is om het ‘far-tourism’ te transformeren naar ‘fair-tourism’, en de selfiesticks in te ruilen voor interculturele, lokale en intieme ervaringen.
ResiRest gebruikt lokaal eten als kapstok voor de ontmoeting tussen mensen over de gehele wereld, op een authentieke en vooral eerlijke manier. Met dit initiatief ontvangen de gezinnen een eerlijk inkomen waarbij werkgelegenheid en trots op de eigen cultuur wordt gecreëerd in lokale gemeenschappen. Lokale NGO’S en reisorganisaties zijn belangrijke samenwerkingspartners van ResiRest om dit allemaal te realiseren. Hun missie en visie en de bereikte effecten haken aan bij 9 van de 17 Sustainable Development Goals.
Riksja Travel – Impact Inside Out
Riksja Travel wil met het project ‘Impact Inside Out’ een gezicht geven aan de verschillende programma’s die zij hanteren en welke impact dat heeft. Met dit project beoogt Riksja mensen meer te verbinden aan het bewustmaken van de wereld van duurzaam en verantwoord reizen; een wereld die niet voor iedereen even toegankelijk is en waar voor veel mensen maar moeilijk grip op te krijgen is. Met deze reden reisde een team van Riksja Travel in december 2018 af naar India om met eigen ogen te zien wat de impact is van de programma’s die zij daar ondersteunen. De resultaten zijn gevangen in de beknopte, maar zeer toegankelijke documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’ die vervolgens is en wordt gedeeld met reizigers, werknemers, professionals en de reisbranche. Zo geeft Rikjsa bijvoorbeeld in de mini-docu ‘Surviving the smoke’ een kijkje in de wereld van een van de CO2-compensatieprojecten: schone kooktoestellen in India: https://youtu.be/C_4qjGcaj0Q.
Bekendmaking
De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme.
De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Reisgala op zaterdag 25 januari.