Style in Travel biedt vanaf 2020 al haar reizen 100 procent klimaatneutraal aan. De compensatie wordt volledig door de reisorganisatie uit Heerhugowaard opgebracht.
Otto-Mark Schaap, CEO van Style in Travel, geeft aan dat er bewust voor klimaatneutraal is gekozen en niet voor CO2-neutraal.
Schaap: ‘Klimaatneutraal reizen betekent dat we niet alleen de CO2-uitstoot compenseren, maar ook de zogenaamde equivalenten meerekenen, dus roet, stikstofuitstoot (onder de verzamelnaam nox) en condensstrepen die vliegtuigen in de lucht maken. Deze facetten maken de klimaatimpact op grote hoogte namelijk nog groter. We compenseren dus vlucht, autohuur en het verblijf in de accommodaties. Deze stap is een extra service voor onze cliënten die helemaal in deze tijd past.’
Style in Travel heeft gekozen voor een samenwerking met Climate Neutral Group, dat al 15 jaar werkt aan het stimuleren van klimaatneutraal ondernemerschap en bedrijven adviseert hoe zij hun steentje daaraan kunnen bijdragen. ‘We zijn blij dat Style in Travel ervoor gekozen heeft haar klanten vanaf 2020 volledig klimaatneutraal reizen aan te bieden en de keuze niet over te laten aan de reiziger zelf’, zegt Marjan Verbeek, Strategic Partnership Manager bij Climate Neutral Group.
‘Verantwoordelijk omgaan met reizen is essentieel en door compensatie via mooie klimaatprojecten wordt een goede eerste stap gezet op weg naar duurzamer reizen.’
Style in Travel omvat onder andere Girassol Vakanties, Intermezzo, Fundadore Travels, Mundicolor, Dream Travels en GoAmerika, stuk voor stuk zeer sterke merken in de retail, maar de laatste jaren vooral ook in de directe markt.
‘Het concept is goed uitgedacht’, zegt Schaap. ‘Ons fly-drive aanbod is het meest uitgebreide op de Nederlandse markt. Er is steeds meer behoefte aan maatwerk. Wij bieden dagelijks vertrek, flexibele reisroutes, persoonlijk advies en verrassende accommodaties. Dit is ook het concept dat we met het in september overgenomen GoAmerika volgen. Het klimaatneutraal aanbieden van onze reizen geeft de retailpartners waarmee we samenwerken een extra verkoopargument.’
Style in Travel is op bestemmingen als Spanje, Portugal, Italië, Albanië en de Baltische Staten veruit de grootste niche-aanbieder. ‘Specialisatie betekent kennis van bestemming en van product’, zegt Schaap. ‘Ik denk dat klimaatneutraal reizen goed aansluit bij onze doelgroep.’
Bij Style in Travel werken nu 25 medewerkers.
Foto: Otto-Mark Schaap.