
Steeds meer mensen kiezen ervoor om voor een korte of langere periode alleen op reis te gaan, al dan niet op eigen initiatief of als onderdeel van een single- of groepsreis. Hoe is deze trend terug te zien binnen de Nederlandse reismarkt?
‘Why 2024 will be the year of the solo traveler’, kopte een artikel in Forbes in november vorig jaar. Daarin wordt de CEO van touroperator Overseas Adventure Travel (OAT) gevraagd naar zijn gedachten over de uitkomst van een recent onderzoek uitgevoerd door OAT en magazine Solo Traveler, waarin 68% van de deelnemers zichzelf identificeert als onafhankelijke reiziger. Dat is een verschuiving ten opzichte van het verleden, waarin het alleenreizen een dure hobby was door het dubbel betalen voor deelname aan bijvoorbeeld een cruise of tour. De touroperator geeft in het artikel aan dat het de laatste jaren een flinke stijging in soloreisboekingen ziet: 27% in 2017, 39% in 2019 en 50% op dit moment. Ook trendreports van booking.com (‘59% van reizigers wil dit jaar een soloreis maken’) en American Express Travel gaan hierin mee. In die laatste was een van de belangrijkste inzichten de opkomst van alleenreizen, vooral onder jongere reizigers. 76% van de millennials en generatie Z (vergeleken met het gemiddelde van 69%) zegt van plan te zijn een soloreis te maken in 2024.
Op jezelf aangewezen
Het opdoen van nieuwe contacten lijkt het meest voor de hand liggende motief onder soloreizigers, maar speelt zeker onder de nieuwe golf van soloreizigers niet per se de hoofdrol. Kim Giling (ZRA bij YourTravel) zegt de waarde van het alleenreizen te kunnen beamen. Zo ging ze regelmatig zelf alleen op reis naar onder andere Tenerife, Malta en verschillende delen van Zuid-Spanje. ‘Juist hier vond ik de tijd om sportieve activiteiten zoals paardrijden op te pakken. Dingen waar ik tijdens het dagelijkse leven in Nederland kennelijk minder tijd voor kan vrijmaken.’
Wat is de charme van het alleenreizen? ‘Ik vind het mooi dat je even helemaal op jezelf bent aangewezen. Door tijdelijk heel ergens anders alleen te zijn, kom je toch in een hele andere staat én realiseer je dat je het thuis ook heel fijn hebt.’ Als we vragen of ze ook voor klanten wel eens soloreizen boekt, blijkt dat zeker het geval. ‘Met regelmaat krijg ik dat soort aanvragen. Het gaat daarbij zelden tot nauwelijks om verre wereldreizen, maar vaak om een bepaalde bestemming. Ik zie bijvoorbeeld vaak mensen die de Pelgrimsroute Santiago de Compostela willen lopen, waarbij ik soms alleen ingeschakeld word voor de vliegtickets en hotels. Waarom? Juist bij mensen die alleen op pad zijn, is de grootste zorg vaak of de details allemaal goed geregeld en vastgelegd zijn. Je bent toch alleen, en mensen kunnen zich enorm ontzorgd voelen als iemand anders ‘meekijkt’.’
Vrouwen
Opvallend gegeven uit de verschillende uitkomsten is het grotere aandeel van soloreizende vrouwen in veel, niet alle, statistieken. Waar de verdeling man-vrouw bij American Express Travel iets dichter bij elkaar ligt, is dat bij OAT/Solo Traveler (85% vrouw) en het Britse lifestylemerk Saga, dat de opkomst van solovakanties ook aanmerkt als een duidelijke trend (68% vrouw), veel significanter. Volgens Saga zijn langeafstandsrondreizen en cruises hierbij populair onder vrouwen, en spelen sociale interactie en praktische overwegingen een grote rol binnen de gehele keus voor een soloreis. 47% sluit nieuwe vriendschappen en 11% komt thuis met een romantische connectie.
Selfcare
Op de vraag wie haar gemiddelde soloreizende klant is, antwoordt Kim: ‘Dat zijn vaak iets oudere mensen, getrouwd of in een relatie, soms ondernemers, die enorm druk zijn in hun dagelijkse leven of zelfs tegen een burn-out zitten. Ik merk zelf absoluut een stijging in de interesse in soloreizen. Niet per se dit jaar, maar sinds de coronapandemie. Het lijkt alsof mensen er een houding aan hebben overgehouden van: ‘We leven in het nu. Alles dat ik wil doen, kan beter zo snel mogelijk’. Daarbij zie ik ook iets meer vrouwen. Het lijkt alsof vrouwen nog eerder op zoek zijn naar echte me-time, selfcare, die ze thuis misschien iets moeilijker kunnen vinden. Pas ver weg van huis kunnen ze zich helemaal losmaken. Ik mocht onlangs een soloreis boeken voor een vrouw naar Zuid-Afrika, haar man had niet zoveel interesse in een verre reis. Bij toeval heeft haar zus zich uiteindelijk bij haar aangesloten en konden ze samen naar Zuid-Afrika.’
‘Klanten willen echt graag met gelijkgestemden op reis’
Ze vervolgt: ‘Tijdens het boeken van de verblijven bij soloreizen blijkt het wel financieel onvoordeliger: soloreizen zijn gewoon altijd duurder. Maar ik merk soms ook dat de doelgroep daar niet zo mee bezig is. Ze kiezen echt liever voor veilig dan goedkoop.’
Focus
Veiligheid kan zeker meespelen in de keuze voor het boeken van een groeps- of singlereis, beaamt reisorganisatie Shoestring. De Nederlands-Belgische aanbieder is gespecialiseerd in avontuurlijke groeps- en singlereizen over de hele wereld, en bediende vorig jaar zo’n 8.000 reizigers. Het klantenbestand is met een gemiddelde leeftijd van 25 tot 35 jaar vrij jong, met op dit moment Indonesië, Japan en Thailand als topbestemmingen. ‘Ook wij herkennen de sterke groei van soloreizen zeker. Zelfs zodanig, dat we ons op dit moment in een overgangsfase naar een nieuw concept begeven’, vertelt Patrick van Zijl (Marketing Manager bij Shoestring). ‘Waar we nu zowel groeps- als singlereizen aanbieden, stappen we vanaf komende september helemaal over op singlereizen. Wat we sterk merken is dat mensen die zo’n reis boeken, wel echt graag met gelijkgestemden in een groep zitten. Tijdens het boeken hebben klanten dan ook inzage in wie zich er al hebben aangemeld. Daarom gaan we binnen het nieuwe concept drie groepen onderscheiden: 20 tot 35 jaar, daar weer een categorie boven, en ten slotte een groep voor alle leeftijden.’

Imago
Van Zijl: ‘Eigenlijk zagen wij voor de pandemie al een groei binnen het alleenreizen, vandaar dat we toen al actief hebben ingezet op de trend, maar ook daarna neemt het hard toe. In principe zien we een aardig gelijke verdeling van mannen en vrouwen, maar wel net iets meer vrouwen. Die lijken soms toch net iets ‘hipper’ te zijn dan mannen, mannen lijken zich soms wat drukker te maken over het imago dat bij deelname aan zo’n reis hoort. Vrouwen kiezen er ook graag voor omdat ze meer veiligheid voelen tijdens het reizen per groep.’ Omdat Shoestring een relatief jonge doelgroep bedient, vraagt TravMagazine zich af wat voor deze groep de hoofdreden is om alleen op pad te gaan. ‘In principe gaat het om het avontuur en het verkennen van de wereld, en daarbij zijn de sociale interacties en contacten een pluspunt. In onze communicatie blijven we ver weg van de nadruk op het sociale: de meeste deelnemers zijn single, maar daar komen geen verplichtingen of verwachtingen bij kijken. Maar goed, soms ontstaat er wel iets. Op kantoor hebben we een ‘baby wall’, met geboortekaartjes van stellen die tijdens onze reizen zijn ontstaan.’
Royal Caribbean
Ook binnen de cruisewereld wordt er niet voorbijgegaan aan het stijgende aantal passagiers dat zich op de dag van de afvaart zonder reisgenoot aan boord begeeft. Net als in landaccommodaties betaal je als soloreiziger tijdens een cruise flink extra door de hutten die op twee of meer personen gebaseerd zijn. Inmiddels is er een rijtje van cruiserederijen die solohutten aanbieden en Royal Caribbean is daar een van. Op sommige schepen (niet alle) zijn er zogenoemde studio’s aanwezig. Dit zijn speciaal gecreëerde hutten voor soloreizigers, met erin dezelfde faciliteiten en voorzieningen als in een hut voor dubbele of meerdere bezetting, alleen net even iets kleiner. Obstakel in het verleden was natuurlijk de extra singletoeslag die moest worden betaald bij het boeken van een tweepersoonskamer voor één passagier. Voordeel van deze nieuwe studio’s is dat er aangepaste tarieven worden toegepast. Voorbeeld: zou je tijdens 18 mei zeven nachten mee hebben gevaren op de oostelijke zee met de Odyssey of the Seas (RC), betaal je voor een tweepersoonsbalkonhut € 3.334, en voor een eenpersoonsbalkonhut € 2.151.
Taboe
Wendy Rood, cruisespecialist bij Royal Caribbean: ‘Vroeger waren er niet veel studio’s of soloreizigers, vandaar dat je deze singlebalkonhutten nog niet op al onze schepen vindt. Wel zijn er singlehutten of een buitenhut.’ De veranderingen rondom de faciliteiten voor soloreizigers zullen blijven toenemen, volgens Rood. ‘Steeds meer cruisemaatschappijen zien dat er meer alleenreizenden bijkomen en houden daar rekening mee bij het creëren en bouwen van nieuwe schepen. Omdat we geen inzicht hebben in de boekingen van de andere landen en/of het hoofdkantoor is het moeilijk feitelijk te beantwoorden, maar wij zien wel een stijging en horen dat ook om ons heen. Het ‘taboe’ dat er vroeger op alleenreizen zat, verdwijnt meer en meer.’ Niet alleen wordt er geïnvesteerd in passende hutten, ook rondom de sociale activiteiten vindt er verandering plaats. ‘Op de dagplanning wordt heel duidelijk aangegeven of een cocktail bijvoorbeeld voor soloreizenden is, of waar er afgesproken kan worden op een bepaalde locatie, zodat passagiers elkaar kunnen ontmoeten als ze dat willen natuurlijk. Niks hoeft, alles mag. Op cruises zie je toch al vaker dat mensen die elkaar voor het eerst tegenkomen aan boord, wel in contact blijven. Zo ook de soloreiziger.’