Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil zich in Europees verband hard maken voor een garantstelling op vouchers die luchtvaartmaatschappijen momenteel bij wijze van uitzondering mogen uitgeven ter compensatie van een geannuleerde vlucht.
Dat meldt zij aan de Tweede Kamer, in antwoord op vragen van Kamerleden Schonis en Paternotte (D66).
Daarnaast pleit Van Nieuwenhuizen ook voor ‘een verkenning van de mogelijkheden’ voor een Europees garantiefonds voor vliegtickets voor de langere termijn. Passagiers zouden via een toeslag op hun vliegticket een bijdrage leveren aan het fonds.
Dat standpunt is opmerkelijk, want op 10 maart, kort voor het uitbreken van de corona-crisis, wees de minister een dergelijk voorstel, gedaan door ANVR, ANWB, Consumentenbond en SGR, nog van de hand. Zoiets moest aan de markt worden overgelaten.
‘Ik ben blij dat de minister op haar standpunt terugkomt, maar als het de minister ernst is, waarom komt ze dan niet alvast met een Nederlands garantiefonds voor vliegtickets’, zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR, desgevraagd. ‘De contouren zijn al geschetst in het voorstel dat wij met onze partners hebben gedaan. Bovendien, iedereen weet dat de weg via Europa lang duurt. Nederland kan in Europa het goede voorbeeld geven. Overigens zijn de Denen er al mee begonnen.’
Alternatief
Volgens de EU-wetgeving hebben passagiers met een los vliegticket bij annulering van hun vlucht het recht op een alternatieve vlucht of restitutie van het betaalde ticket binnen zeven dagen.
Aangezien het vliegverkeer door de coronacrisis vrijwel is stilgevallen en er dus geen geld binnenkomt, dreigt die verplichting veel airlines financieel de nek om te draaien. Volgens analisten heeft alleen al Air France-KLM circa 3 miljard euro aan terug te betalen opbrengsten op de balans staan, stelt de minister in haar antwoord.
Voor Lufthansa en IAG Group (onder andere British Airways en Iberia) gaat het om een bedrag in dezelfde orde van grootte.
Schut wijst erop dat de minister op 25 maart al een instructie gaf aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om het gebruik van vliegvouchers toe te staan. ‘Dus om een oogje toe te knijpen, want anders bloeden de airlines dood’, zegt Schut, die een stap verder gaat.
‘Als Europa besluit tot de instelling van een garantiefonds voor vliegtickets, waarom dan geen garantiefonds voor de vouchers die nu onder SGR-dekking worden uitgegeven? De reisbranche zit in hetzelfde schuitje als de luchtvaart. Beide sectoren geven vouchers uit. En het ene kan niet zonder het ander. Maar hoe dan ook, ik ben blij dat er vooruitgang in zit.’