De bewering van Schiphol dat alle vertrekkende passagiers op de luchthaven voordelig kunnen winkelen tegen taxfree prijzen is misleidend. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek voor de Reisgids. Schiphol zegt op zijn beurt dat de conclusie van de Consumentenbond, dat de winkeliers op de luchthaven het prijsverschil in eigen zak steken, niet klopt.
‘Reizigers die binnen de EU reizen, betalen wel degelijk btw over producten die ze kopen bij See Buy Fly-winkels. Reizigers die de EU verlaten wordt geen btw in rekening gebracht, maar vreemd genoeg betalen ze toch dezelfde prijs als EU-reizigers,’ aldus de Consumentenbond.
Schiphol doet de uitspraak over de ‘taxfree prijzen’ op zijn website. Schiphol legt daar ook uit dat de prijzen voor alle reizigers hetzelfde zijn ‘om verwarring te voorkomen’. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De term taxfree suggereert dat reizigers een belastingvoordeel hebben als ze buiten de EU reizen. Een koptelefoon waar 21 procent btw op zit, zou voor de reiziger naar bijvoorbeeld Brazilië 21 procent goedkoper moeten zijn dan iemand die naar Frankrijk vliegt. Dat dát niet het geval is, is verwarrend, en voelt oneerlijk: het btw-voordeel gaat hier niet naar de klant maar naar de winkelier.’
De Consumentenbond roept de See Buy Fly-winkels op om eerlijke prijzen te gaan rekenen en twee bedragen te vermelden op de prijskaartjes: eentje inclusief btw voor EU-reizigers, en een lagere prijs zonder btw voor reizigers die de EU verlaten. Dit gebeurt nu al bij tabak.
Schiphol verklaart de prijzen als volgt: ‘In 1999 ging tax free regelgeving van kracht die tot gevolg zou hebben gehad dat het belastingvoordeel van EU-passagiers zou wegvallen. Zij zouden daardoor veel meer gaan betalen voor de producten die zij kochten op Schiphol. Daarom is besloten om de prijzen te harmoniseren en daarmee laag te houden. Schiphol is een belangrijke internationale hub. We hebben er voor gekozen, net zoals veel andere Europese luchthavens, één prijsniveau te hanteren voor alle passagiers ongeacht de bestemming.’
Volgens de luchthaven biedt zij ‘over de hele linie aantrekkelijke prijzen en een groot en actueel aanbod.’ Ook heeft Schiphol special offers en een lowest price garantie die op een selectie van het assortiment aangeboden wordt. ‘Indien consumenten hetzelfde product van deze selectie elders goedkoper vinden, compenseert Schiphol het verschil.’
Schiphol stelt dat het onderzoek van de Consumentenbond onterecht de conclusie trekt dat winkeliers geld in hun zak steken. ‘Winkeliers werken juist mee om Schiphol aantrekkelijk te houden voor het brede internationale publiek dat er winkelt, ongeacht de bestemming.’