Schiphol-topman Dick Benschop noemt het onaanvaardbaar dat er twee keer in korte tijd een storing in de kerosinetoevoer op de luchthaven heeft plaatsgevonden. ‘Wij staan natuurlijk met het schaamrood op de kaken’, verklaarde hij maandagavond in het tv-programma Nieuwsuur.
Benschop doelde op overlast die passagiers hebben ervaren tijdens de ernstige brandstofstoringen eind juli en een tweede afgelopen vrijdagavond.
Vooral de eerste storing leidde tot vliegtuigen die niet konden tanken, honderden vluchten die werden geannuleerd en tienduizenden reizigers die vast kwamen te zitten op Schiphol.
Benschop wijst erop dat de oorzaak van het technische probleem bij toeleverancier Aircraft Fuel Services (AFS) ligt.
Volgens Benschop moet in eerste instantie voorkomen worden dat het technische probleem zich weer voordoet. Maar ook in de communicatie moet het beter, vindt de Schiphol-topman die daarbij ook de hand in eigen boezem steekt. ‘Er moet dus iets gebeuren. Daar moeten we het met de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties over hebben. Op welke manier kunnen we die informatievoorziening verbeteren?’
Zoals bekend is onderzoeksinstituut TNO ingeschakeld om de technische oorzaak te bestuderen. Dat kan enkele maanden duren.
Benschop heeft weliswaar vragen over het technisch falen bij brandstofleverancier AFS, maar is nog meer benieuwd naar mogelijke lessen ten aanzien van de organisatie. (Foto Nieuwsuur).