Schiphol hoeft in augustus minder hard in te grijpen om de zomerdrukte het hoofd te bieden. In augustus kunnen maximaal 73.000 passagiers per dag vanaf Schiphol vertrekken. Dat is meer dan in de maand juli.
Schiphol heeft luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties laten weten dat er in de eerste week van augustus per dag gemiddeld 1.000 lokaal vertrekkende passagiers te veel verwacht worden, ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging.
In juli waren dit er gemiddeld 13.500 per dag.
In de rest van augustus hoeft het voorspelde aantal lokaal vertrekkende passagiers niet omlaag, omdat de capaciteit van de luchthaven in die periode vergelijkbaar is met het verwachte aanbod.
‘Op verzoek van en in overleg met luchtvaartmaatschappijen, is dit proces nu eerder ingezet. Zo kunnen luchtvaartmaatschappijen tijdiger plannen en hun passagiers informeren’, zegt Schiphol donderdag in een verklaring.
‘De ervaring van juli, waarin het aantal lokaal vertrekkende passagiers forser omlaag moest, laat zien dat de luchtvaartmaatschappijen dat redelijk passend hebben weten te maken. Dat geeft vertrouwen voor de maand augustus, met enige nieuwe coronagolven als voorbehoud.’
In de vooruitzichten voor de eerste week van augustus zijn er gemiddeld 1.000 lokaal vertrekkende passagiers te veel ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging. Voor een deel van de stoelen dat in de planning staat, zijn nog geen tickets verkocht.
Op basis van de door Schiphol beschikbaar gestelde capaciteit gaat de onafhankelijke slotcoördinator in overleg met alle luchtvaartmaatschappijen om het aantal passagiers in de eerste week van augustus passend te maken ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging.
Alle inspanningen zijn er op gericht om de gevolgen voor reizigers zo klein mogelijk te houden’, zegt Patricia Vitalis, directeur Airport Operations & Aviation Partnerships bij Schiphol.
‘Voor juli geven de meeste luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties aan dat na passen en meten het overgrote deel van de reizigers op vakantie kan. We zijn dankbaar voor de enorme inzet, zowel van onze collega’s, partners als passagiers, die nodig was om dit te realiseren. Door maatregelen uit ons actieplan vergroten we de capaciteit in augustus. Hiermee is de impact van het gestelde maximum voor passagiers in die periode naar verwachting gering.’
In juli en augustus verwerkt Schiphol een maximum aantal vertrekkende reizigers per dag vanwege een tekort aan personeel, vooral bij de beveiliging. Volgens de luchtvaart- en reissector had de directie van Schiphol onvoldoende rekening gehouden met de zomerdrukte op de luchthaven, ondanks het feit dat luchtvaartmaatschappijen ruim van tevoren hoge passagierscijfers voor de zomermaanden hadden genoemd.