Schiphol verwacht dat er in de periode van 20 april tot en met 14 mei in totaal 5,2 miljoen mensen van, naar en via Schiphol zullen reizen. In de officiële meivakantieweek is het aantal mensen dat aankomst en vertrekt 7-8 procent meer dan in dezelfde week vorig jaar. De drukste dag wordt vrijdag 4 mei, met 226.000 reizigers. Schiphol neemt samen met haar partners daarom extra maatregelen.
Schiphol zet in de vakantieperiode veel extra medewerkers in. Bij de securitycontrole is ruim twintig procent meer bezetting dan in 2017. Ook op andere plekken in de terminal zijn extra medewerkers actief, waaronder medewerkers die reizigers wegwijs maken in de terminal, medewerkers waar reizigers terecht kunnen met vragen en bij grote drukte speciale crowdteams om alle passagiersstromen in goede banen te leiden. Daarnaast breidt Schiphol het social media team uit en kunnen reizigers terecht bij het digitale Schiphol Assist, waardoor meer reizigers snel met hun vragen terecht kunnen.
Overige belangrijke maatregelen
Naast de inzet van extra medewerkers, neemt Schiphol onder meer de volgende maatregelen:
- Twee extra securitylanes in Vertrek 2
- Bij grote drukte twee extra securitylanes in Vertrek 1
- Small bags only: apart wachtgebied voor mensen zonder of met weinig handbagage
- Flexibele teams die Schiphol kan inzetten waar mogelijk
- Welcome @ Schipholteam: voormalig medewerkers die vrijwillig reizigers een warm welkom bieden
- Airport assistents: kantoormedewerkers die helpen op de terminalvloer
- Drive-Inchecken P3: reizigers van TUI en Transavia kunnen op P3 bagage inleveren en inchecken
- Actuele reizigersinformatie via Schiphol-app en website