Ryanair heeft de winst over het eerste kwartaal van dit jaar met 21 procent zien dalen naar 243 miljoen euro. Dat heeft de Ierse prijsvechter maandag bekend gemaakt.
Het aantal passagiers in dezelfde periode (april tot en met juni) groeide met 11 procent naar 41,9 miljoen. De omzet steeg 2,3 miljard, een stijging van 11 procent. De gemiddelde ticketprijs ging met 6 procent omlaag naar 36 euro.
Ryanair ondervindt op de Duitse markt veel concurrentie van Lufthansa, moederbedrijf van onder andere Eurowings, dat volgens de prijsvechter onder de kostprijs werkt. In Groot-Brittannië zorgt de Brexit voor gedaald consumentenvertrouwen en minder bestedingen.
Positief is dat de verkoop ancilarries, zoals voorrang bij boarden en voorkeursstoelen, met 27 procent is toegenomen tot een bedrag van 0,8 miljard euro.
Topman Michael O’Leary liet recent nog weten dat hij voor het lopende boekjaar een maximale winst verwacht van 750 tot 950 miljoen euro. Dat is net zoveel als het vorige boekjaar. Aan deze prognose houdt Ryanair nog steeds vast.