Ryanair heeft vorig jaar minder geld verdiend. Hoewel de grootste lowcost carrier van Europa zijn aanbod verder heeft uitgebreid, wordt met enige zorg naar het lopende boekjaar 2019/2020 gekeken.
Ryanair kreeg vorig boekjaar te maken met lagere ticketprijzen, hogere kerosineprijzen en personeelskosten, met bovendien de aanloopkosten van de overgenomen airline Laudamotion, meldt de Ierse prijsvechter.
Ryanair heeft een turbulent jaar achter de rug. De airline moest in boekjaar 2018/2019 twee keer een winstwaarschuwing geven. De eerste keer was in de herfst wegens stakingen de gestegen kerosineprijs. De tweede keer was in januari, vanwege zorgen om de lage ticketprijzen. Uit de cijfers blijkt dat de ticketprijzen bij Ryanair 6 procent zijn gedaald naar gemiddeld 37 euro.
Laudamotion
In de twaalf maanden tot eind maart 2019 daalde de winst met 39 procent naar 885 miljoen euro. Doorslaggevend voor de lagere winst waren de aanloopkosten voor de overname van Laudamotion. Het gaat hierbij om eenmalige kosten. Ryanair heeft in januari dit jaar de resterende 25 procent van de aandelen van Laudamotion overgenomen van de Niki Lauda Holding. Laudamotion is het voormalige Niki, dat door Niki Lauda na het faillissement van Air Berlin werd teruggekocht. Inmiddels is de airline een 100 procent dochter van Ryanair Holding.
Zonder de eenmalige aanloopkosten van Laudamotion was de winst van Ryanair uitgekomen op iets meer dan 1 miljard euro. De omzet steeg met een kleine 8 procent naar 7,7 miljard euro.
Voor het lopende boekjaar verwacht Ryanair 153 miljoen passagiers te vervoeren, een stijging van 8 procent. Er wordt 750 miljoen tot 950 miljoen euro winst verwacht. De prognose is onder voorbehoud dat zich geen calamiteiten voordoen of dat er negatieve effecten van de Brexit zijn. Ryanair verwacht dat tendens van lage ticketprijzen zich komende zomer nog voortzet.