De vliegtaks van 7 euro per ticket die het kabinet per 2021 wil invoeren, is indirect staatssteun aan KLM. Dat zegt Ryanair in een reactie op het wetsvoorstel dat het kabinet deze week heeft ingediend.
De vliegtaks geldt voor passagiers die vanaf de Nederlandse luchthavens vertrekken, maar niet voor transferpassagiers. Dat is oneerlijk, zegt de Ierse prijsvechter.
KLM-Air France is een grote airline die veel intercontinentale vluchten uitvoert. Behalve Nederlandse passagiers heeft die ook veel internationale klanten. Deze transferpassagiers gebruiken Schiphol alleen om over te stappen en zij hoeven straks dus geen vliegtaks te betalen. Ryanair vliegt op kortere afstanden, vooral binnen Europa, en zijn klanten moeten de vliegtaks wel betalen.
‘Deze vliegtaks heeft niets te maken met verduurzaming. Het is gewoon nog een staatssubsidie aan KLM’, zegt Ryanair in een verklaring. De prijsvechter stelt dat juist de ‘schonere’ directe vluchten door de vliegtaks beboet worden, terwijl ‘inefficiënte’ indirecte vluchten niet hoeven te betalen.
Schiphol
Volgens het ministerie van Financiën is de vliegtaks voor alle airlines hetzelfde. Dat de vliegbelasting niet voor transferpassagiers geldt, is bedoeld om te voorkomen dat Schiphol zijn internationale netwerk verliest.
Volgens het ministerie gaat de vliegtaks circa 200 miljoen euro per jaar opleveren. Het effect op het aantal vluchten lijkt gering. Volgens doorrekeningen van CE Delft wordt het aantal passagiers dat door de vliegtaks niet meer vanuit Nederland vliegt, vervangen door een groter aantal transferpassagiers. Pas als de economische groei lager is dan een procent, daalt het totaal aantal vluchten dat vanuit Nederland vertrekt.