Ryanair veroordeelt de nationale vliegtaks, die de Nederlandse regering in 2021 wil invoeren. Met de belasting worden milieubelastende transfervluchten beloond, omdat de taks transferpassagiers op Schiphol vrijstelt.
Tegelijk wordt de heffing opgelegd aan meer milieuvriendelijke, rechtstreekse vluchten die worden genomen door passagiers die naar en vanuit Nederland reizen, zegt de prijsvechter.
‘Deze Nederlandse luchtvaartbelasting heeft niets te maken met het milieu, het is gewoon een andere overheidssubsidie aan KLM’, stelde chief marketing officer Kenny Jacobs dinsdag bij de presentatie van het vliegschema voor 2020.
‘Als de Nederlandse overheid het milieu serieus neemt, moet ze milieubelastingen toepassen op de grootste vervuiler, namelijk passagiers die twee aansluitende vluchten op Schiphol ondernemen met oudere vliegtuigen. In plaats daarvan moeten lagere belastingen gelden voor milieuvriendelijke airlines die passagiers vervoeren op rechtstreekse vluchten met nieuwere vliegtuigen.’
In mei dit jaar stelde Ryanair ook al dat de vliegtaks van 7 euro per ticket die het kabinet per 2021 wil invoeren, een indirecte staatssteun is aan KLM. Dat was een reactie van Ryanair op het wetsvoorstel dat het kabinet in mei heeft ingediend.