
Ryanair doet een nieuwe poging tot samenwerking met de reisdistributie. De low-cost airline kondigt een nieuwe samenwerking aan met technologieleverancier Amadeus.
Blijkbaar kan Ryanair, dat zijn tickets voornamelijk via zijn eigen website verkoopt, in deze tijden ook meer boekingen gebruiken. De Ierse prijsvechter heeft een contract gesloten met Amadeus, waarmee de vluchten vanaf eind 2022 kunnen worden geboekt, zo hebben beide bedrijven bekendgemaakt.
Enkele jaren geleden hadden de twee bedrijven al een distributieovereenkomst. Maar Ryanair-baas Michael O’Leary vond het kanaal in de loop der jaren te duur. Bovendien werden zijn aanbiedingen niet door alle reizigers goed ontvangen. Eind 2017 heeft Ryanair daarom het contract met Amadeus opgezegd.
Ryanair rekent er nu op te kunnen profiteren van de recente sterke stijging van de ticketprijzen bij veel luchtvaartmaatschappijen. De prijsvechter verwacht meer zakelijke reizigers voor zich te kunnen winnen.
Dankzij de nieuwe deal met Amadeus krijgen agenten toegang tot 3.000 vluchten via het Amadeus Travel Platform. Het aanbod omvat routes naar 225 bestemmingen in 36 landen.
Ryanair is ook interessant voor bedrijven omdat de luchtvaartmaatschappij de laagste CO2-uitstoot per passagierskilometer zegt te hebben. Steeds meer bedrijven hebben klimaatregels in hun reisbeleid opgenomen.
Voor Amadeus is de integratie van Ryanair op het Amadeus Selling Platform baanbrekend, zegt Jose-Luis Aragon, Regional VP Air Distribution Europe bij Amadeus.
‘Het illustreert de waarde van ons platform voor low-cost airlines. Het geeft de luchtvaartmaatschappij toegang tot het grootste netwerk van reisverkopers wereldwijd.’ (Foto Shutterstock).