
Ryanair neemt juridische stappen tegen een passagier vanwege ernstig wangedrag. De prijsvechter eist voor een Ierse rechtbank meer dan 15.000 euro schadevergoeding van de passagier die op 9 april vorig jaar vlucht FR7124 van Dublin naar Lanzarote verstoorde.
Wat er precies tijdens die vlucht is voorgevallen, is niet duidelijk. Ryanair spreekt van ´volstrekt onacceptabel gedrag´. Het toestel moest uitwijken naar Porto. Alle 160 inzittenden moesten daardoor de nacht doorbrengen in de Portugese stad in plaats van op Lanzarote. Dit bezorgde de passagiers onnodige overlast en kostte hen een volle vakantiedag.
Ryanair noemt dit gedrag onacceptabel en stelt dat passagiers die hard werken om een welverdiende vakantie met familie of vrienden te kunnen hebben, niet beroofd mogen worden van dat plezier door het gedrag van een enkele individu.
De luchtvaartmaatschappij benadrukt haar inspanningen om ervoor te zorgen dat passagiers en bemanning in een veilige en respectvolle omgeving kunnen reizen, zonder onnodige verstoringen veroorzaakt door een kleine groep onhandelbare reizigers. Ryanair hanteert een strikt zero-tolerancebeleid ten aanzien van wangedrag en blijft stevige maatregelen nemen om storend gedrag aan boord te bestrijden, in het belang van de overgrote meerderheid van de passagiers die vluchten niet verstoren.
´Het is onacceptabel dat passagiers, vaak onderweg met familie of vrienden om te genieten van een ontspannen zomervakantie, onnodige verstoringen ervaren en vakantietijd verliezen door het gedrag van één onruststoker´, zegt een woordvoerder van Ryanair.
´Helaas was dit het geval voor passagiers op deze vlucht van Dublin naar Lanzarote afgelopen april, die vanwege het verstorende gedrag van een individuele passagier moest uitwijken naar Porto. Dit veroorzaakte 15.000 euro aan kosten voor overnachtingen, passagiersvergoedingen en landingskosten.´
Ryanair heeft nu een civiele rechtszaak aangespannen om deze kosten te verhalen op de passagier. ´Dit toont slechts één van de vele gevolgen die passagiers kunnen ondervinden als zij vluchten verstoren, in lijn met Ryanair’s zero-tolerancebeleid. We hopen dat deze stap anderen zal afschrikken.’
Met deze rechtszaak laat Ryanair zien dat verstorend gedrag aan boord niet zonder gevolgen blijft en dat de luchtvaartmaatschappij vastberaden is om wangedrag tegen te gaan. (Foto Shutterstock).