Het aanhoudende vliegverbod voor de Boeing 737 MAX gaat Ryanair passagiers kosten. De Ierse prijsvechter verwacht in 2020 minder snel te groeien dan eerder werd gedacht.
Ryanair rekent erop dat de goedkeuring voor het toestel pas eind dit jaar rond is. De prijsvechter hoopt begin 2020 zijn eerste toestellen van het type 737 MAX geleverd te krijgen. Tot het begin van zomer 2020 zouden dan 38 toestellen van het type B-737 MAX 200 aan de vloot zijn toegevoegd. Dat is minder dan de oorspronkelijk geplande 58 toestellen.
Dat betekent minder capaciteit om te groeien. In plaats van 7 procent verwacht Ryanair volgend jaar slechts 3 procent meer passagiers te kunnen vervoeren. Het totaal voor boekjaar 2020/2021 komt daarmee niet op 162 miljoen, maar op 157 miljoen passagiers.
Vanwege de gereduceerde groeiprognose wil Ryanair het vluchtaanbod op niet rendabele bases vanaf november dit jaar reduceren of sommige bases zelfs helemaal sluiten. Het is nog niet bekend om welke bases het gaat.
De Boeing 737 MAX staat wereldwijd aan de grond sinds twee crashes in Ethiopië en Indonesië. Het is nog niet duidelijk wanneer de toestellen weer mogen vliegen.