Ryanair gaat van start met een dochtermaatschappij op Malta. De Ierse prijsvechter heeft hiervoor de Maltese start-up Malta Air overgenomen. Ryanair wil op die manier zijn vloot uitbreiden, profiteren van de belastingwetgeving en zich vanaf Malta richten op niet-EU landen (Noord-Afrika).
Ryanair, Europa’s grootste budgetvlieger, lijfde eerder het Oostenrijkse Laudamotion in. De overname van de jonge Maltese start-up partner Malta Air werd dinsdag in Dublin bekendgemaakt. Met de overname wil Ryanair, met 3 miljoen passagiers op Malta, zijn positie op het eiland versterken.
Ryanair wil zes eigen toestellen van het type Boeing 737 onderbrengen op de Maltese licentie (AOC). Ook krijgen 200 bemanningsleden op Malta een lokaal arbeidscontract en gaan zij inkomstenbelasting betalen volgens wetgeving op Malta. De vloot op Malta wordt voor zomer 2020 geschilderd in de kleuren van het eiland.
Daarnaast wil Ryanair toestellen van zijn bases in Duitsland, Frankrijk en Italië opnieuw registreren bij de Maltese dochteronderneming. Dat betekent dat bemanningsleden hun inkomstenbelasting gaan betalen in Duitsland, Frankrijk en Italië, en niet langer in Ierland, waar ze nu inkomstenbelasting betalen onder Ryanair’s AOC voor Ierland.
Topman Michael O’Leary wil zijn vloot op Malta binnen drie jaar uitbreiden naar tien en daarmee 350 banen creëren. Daarnaast wil hij op termijn 50 toestellen van Ryanair op Malta registreren.
De deal moet eind juni afgerond zijn. Over de aankoopprijs werden geen nadere mededelingen gedaan. De Ryanair Group bestaat uit Buzz (Polen), Lauda (Oostenrijk), Malta Air en Ryanair. Overigens heeft Malta al een luchtvaartmaatschappij met een vergelijkbare naam: de nationale carrier van het eiland is Air Malta.