Ryanair heeft een goed derde kwartaal achter de rug. De problemen met de Boeing 737 MAX hebben echter een grote impact op de groeiplannen in Europa. Dat zegt de Ierse prijsvechter bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal van boekjaar 2019-2020.
Eerst de cijfers. Ryanair Holding ’s realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 1,91 miljard euro. Dat is 21 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen een omzet van 1,58 miljard werd behaald. De winst bedroeg 88 miljoen. Een forse verbetering ten opzichte van de 66 miljoen euro verlies in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Het aantal passagiers steeg naar 35,9 miljoen (+ 6 procent). De bezetting steeg naar 96 procent. De ticketprijzen lagen 9 procent hoger.
De goede resultaten werden behaald ondanks het feit dat de Oostenrijkse dochteronderneming Lauda heeft te kampen met aanhoudende opstartproblemen. De ticketprijzen van Lauda liggen lager dan verwacht, ondanks de sterke groei en hoge bezettingsgraad.
Zoals Ryanair Holding ’s al eerder liet weten, is dit het gevolg van de concurrentie met de Lufthansa Group in Duitsland en Oostenrijk.
Naar verwachting zal Lauda in heel 2020 circa 6,5 miljoen passagiers vervoeren. Omdat de gemiddelde ticketprijs achterblijft, wordt opnieuw in de kosten gesneden en wordt de verkoop van ancillaries, zoals stoelkeuze en extra bagage, gestimuleerd.
De vloot van Lauda zal komende zomer groeien van 23 naar 38 toestellen van het type A320, met extra capaciteit in Wenen en de nieuwe basis Zadar (Kroatië).
De problemen met de Boeing 737 Max, die sinds maart 2019 wereldwijd aan de grond staat, hebben een grote impact op de groeiplannen van Ryanair in Europa.
Ryanair, dat zichzelf profileert als de grootste goedkope lowcost airline van Europa, zal de drempel van 200 miljoen passagiers per jaar nu één tot twee jaar later bereiken dan eerder gepland. Niet eind maart 2024, maar pas in 2025 of 2026.
Ryanair-topman Michael O’Leary verwacht niet langer dat de eerste Boeing 737 MAX vóór september of oktober 2020 wordt uitgeleverd.
Ryanair en haar dochterbedrijven hebben in totaal meer dan 470 toestellen voor de middellange afstand. Dat zijn bijna allemaal de conventionele B-737.
De Ierse prijsvechter heeft 135 exemplaren van de zuinige nieuwe editie 737 MAX besteld.
Daarvan is nog geen enkele machine ontvangen vanwege het vliegverbod. Boeing verwacht nu dat het verbod pas medio 2020 wordt opgeheven.
Foto: Ryanair-topman Michael O’Leary.