Terwijl Booking.com naast accommodaties ook vluchten en huurauto’s via zijn website aanbiedt, laat Ryanair weten de concurrentieslag met Booking.com aan te gaan door via zijn website ook eigen aanbod hotelkamers aan te bieden.
Marketingdirecteur Kenny Jacobs van Ryanair wil hoteliers betere voorwaarden bieden dan de machtige concurrent. Hoteliers die hun kamers via de website van Ryanair verkopen, betalen slechts de helft van de circa 15 procent provisie die Booking.com rekent, zegt Jacobs.
Ryanair biedt momenteel al kamers en autohuur via zijn website aan. Dat gaat nu nog via affiliate overeenkomsten. Het aanbod van Ryanair Rooms komt uit het aanbod van HRS Hotels, Hotels.com, Hotelopia en B&Bs. De autohuur komt uit het aanbod van Cartrawler.
Voorwaarden
Marketingbaas Jacobs laat weten dat Ryanair aan een computersysteem werkt om zelf accommodaties aan te bieden. Dat systeem moet in 2018 gereed zijn. Het hotelsysteem van Ryanair moet volgens Jacobs ‘net zo goed of beter zijn’ dan dat van Booking.com, zegt hij tegen het Duitse Wirtschaftswoche. Door zeer gunstige voorwaarden aan te bieden, wil hij hoteliers van Booking.com naar de website van Ryanair lokken.
Jacobs wil eerst accommodaties aanbieden op de ruim 200 bestemmingen van Ryanair. Daarna wil hij ook andere hotelcontent boekbaar maken.
Booking.com
Booking.com biedt via zijn website sinds kort ook vluchten, autohuur en restaurantreserveringen aan. Voor de vluchten put Booking.com uit aanbod van zusterbedrijf Kayak. De autohuur komt van Rentalcars.com. De restaurants zijn afkomstig van Opentable.com. Alle bedrijven zijn net als Booking.com onderdeel van de Priceline Group. Met een aanbod van ruim 1,3 miljoen accommodaties wereldwijd claimt Booking.com marktleider in zijn segment te zijn.
Voor de vluchtboekingen via meta-searcher Kayak wordt doorgelinkt naar vluchtportalen en websites van airlines.