Restantbetaling reissom: ‘Kijk wat past in eigen bedrijfsvoering’ - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Restantbetaling reissom: ‘Kijk wat past in eigen bedrijfsvoering’

Door: | 23 maart, 2020

Klanten die een vakantie voor later dit jaar hebben geboekt, dienen zes weken voor vertrek gewoon hun resterende reissom te betalen zolang deze reis niet door de touroperator is geannuleerd. Dat zegt Frank Radstake (ANVR) desgevraagd.

‘Het is uiteraard aan de touroperator zelf om in voorkomende gevallen te kijken wat past in de eigen bedrijfsvoering. Je kunt bijvoorbeeld de overeengekomen reis in overleg verschuiven naar later dit jaar.’

Veel touroperators en agenten krijgen te maken met klanten die een reis voor bijvoorbeeld de tweede week van mei hebben geboekt en die nu, circa zes weken voor vertrek, de resterende reissom moeten voldoen.

Klanten dienen in dit geval conform de ANVR-regels te betalen, zegt Radstake. ‘Touroperators en agenten hebben ook hun verplichtingen jegens hun leveranciers. Dus het is formeel geen probleem om conform artikel 10 van de ANVR-voorwaarden de resterende reissom te verlangen. Doe dat wel volgens de regels en stuur klanten een herinnering en geef ze daarmee nog twee weken de tijd. In die twee weken kan veel gebeuren. Het kan zijn dat je als touroperator inmiddels weet dat je de reis niet kunt uitvoeren.’

Los van de zes weken betalingstermijn volgens de ANVR-voorwaarden is het volgens Radstake aan de touroperator zelf om zijn eigen beleid te voeren. ‘Je hebt het recht de restantbetaling te vragen, maar dan wel volgens het stappenplan. Als de klant niet akkoord gaat, kan hij worden gehouden aan de voorwaarden en kan hij alleen tegen annuleringskosten annuleren. De klant zal misschien aanvoeren dat hij nu geen restant reissom wil voldoen, maar je kunt het omkeren en benadrukken dat hij straks lekker op vakantie is.’

Het advies van Radstake is om in voorkomende gevallen te kijken naar wat past in de eigen bedrijfsvoering. ‘Wanneer de overeengekomen reis bijvoorbeeld half mei zou vertrekken, kun je die in overleg naar later verschuiven. Maar dat moet je wel kunnen afstemmen met je leveranciers. Dus biedt maatwerk waar dat mogelijk is.’

Foto: Frank Radstake tijdens de RMC-Meetup van TravMagazine over het corona-virus vorige maand.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties