Blog: Reisbureaus - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Blog: Reisbureaus

Door: | 28 november, 2014

Medio 2014 staan de inkoopmogelijkheden bij reisbureaus in Nederland onder druk. De traditionele verhoudingen waarbij bureaus producten van diverse reisorganisaties verkochten, is sterk gewijzigd.

Reisorganisaties bieden hun producten veelal direct aan de consument aan, waarbij reisbureaus steeds meer supplementair in de verkoop zijn. Voor hen is het moeilijker om voldoende aanbod in de winkel te hebben. Tot 2013 waren er drie grote partijen (Oad, TCN, HI) die gezamenlijk bij de meeste reisbureaus goed waren voor ruim 60 procent van de omzet. In 2013 ging Oad failliet, heeft TCN haar beleid verder richting consument opengezet en kondigde TUI aangekondigd het merk HI vanaf 2016 te gaan stoppen.

Dit betekent voor de meeste reisbureaus een afname in de verkoopmogelijkheden die kan oplopen tot 60 procent. Er is dus duidelijk behoefte aan concurrerend aanbod waarmee reisbureaus de afname aan reisorganisatieproducten kunnen opvangen. Reisbureaus zouden meer productgericht moeten werken, waarbij juist de organisaties supplementair in de verkoop worden. Ik heb me daar binnen eerdere samenwerkingsverbanden sterk voor gemaakt, maar zolang het aanbod van reisorganisaties door blijft lopen, zijn veel reisbureaus moeilijk in beweging te krijgen. Het lijkt wel of ze willen wachten tot het 5 over 12 is.

Samen met een aantal actieve ondernemers hebben we nu ZRN opgericht. Wij streven absoluut naar een goede relatie met de reisorganisaties, maar gaan daarnaast vooral voor eigen inkoop en onafhankelijkheid. De consument is ons al voorgegaan, het wordt tijd voor de ‘achtervolging’…

(Visited 162 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

  1. Marlies Grent

    Al eens aan een cruise gedacht?

  2. Kees Bikker

    Reisorganisaties zijn nu zo’n beetje wel uitgespeeld. Het is 28 november en als je een rondje langs de velden doet, is bij het merendeel van de ‘traditionele’ leveranciers het aanbod voor 2015 nog verre van boekbaar. TUI en Corendon hebben hun zaakjes natuurlijk wel voor elkaar, maar de rest schermt nog volop met termen als ‘voorboeking’ en ‘op aanvraag’. In 1989 waren dat nog wel hippe woorden.
    De klant wil content en hij wil het nu. Ook al gaat hij pas in 2016 op vakantie. Afzender Kees Bikker (op eigen naam).