Hoe bereik je als reisbureau de klant die geen verschil meer maakt tussen online en offline en hoe ben je voor alle doelgroepen relevant?
Dat zijn enkele vragen waarvoor Suzanne Goossen en Sebastiaan de Vries, die per 1 juli retaildirecteur Nico van der Veer bij TUI opvolgen, zich gesteld zien. Als Van der Veer straks stopt, geven Goossen en De Vries als Head op Retail leiding aan de eigen reisbureaus van TUI. In een gesprek met TravMagazine buigen Van der Veer en zijn opvolgers zich over de toekomst van het reisbureau.
Goossen: ‘Het is complexe materie. Welke rol gaat de winkel spelen en voor wie? Welke technologie is nodig? Voorop staat dat we in onze plannen alle medewerkers willen meenemen, van balie tot regiomanager. Samen gaan we kijken hoe het reisbureau toekomstbestendig is. De huidige consument maakt geen verschil meer tussen online en offline, maar is ‘onlife’ en is 24 uur per dag verbonden. Dit veranderende gedrag van mensen zorgt ervoor dat we moeten transformeren, waarin personalisering en digitalisering centraal staan. De klant gebruikt zijn smartphone, gebruikt apps, maar stapt ook zeker winkels binnen. Hoe bereiken we en herkennen we deze klant over alle kanalen heen? We willen de klant een totale beleving kunnen bieden.’
De Vries: ‘Onlife is één, maar het gaat ook om relevantie. Zijn we met het huidige retailmodel voor alle doelgroepen relevant? Het is nu te vroeg om daarover de diepte in te gaan, want we beginnen pas per 1 juli, maar het is wel iets om over na te denken. We gaan beginnen met luisteren. Wie is de klant, wie is onze medewerker en hoe kijken die tegen TUI aan?’
Wie is die reisbureauklant eigenlijk?
Van der Veer: ‘De gemiddelde leeftijd ligt tussen 40 en 60 jaar, maar de massa zit boven de 50 jaar. Er ontstaat een nieuwe groep van werkenden die het te druk heeft om zelf een vakantie uit te zoeken, maar ook mensen die internet-moe worden.’
Goossen: ‘We willen achterhalen wie de nieuwe doelgroep is en welke behoefte deze doelgroep heeft. Wat moet de winkel bieden om deze doelgroep weer in de winkel te krijgen? Technologie kan zorgen voor een naadloze klantbeleving, waardoor het menselijke aspect – de kracht van de winkel met enorm veel kennis en expertise – centraal komt te staan. De persoonlijke touch is de grote toegevoegde waarde van de winkel.’
Van der Veer: ‘Andersom geldt ook. Op plaatsen waar je een winkel hebt, is je online verkoop ook beter.’
Lees het complete interview met Nico van der Veer en zijn twee opvolgers in TravMagazine #5.
Foto: Nico van der Veer, Suzanne Goossen en Sebastiaan de Vries.