Het is mooi dat het kabinet de steunmaatregelen verlengt en opnieuw de portemonnee trekt, maar alleen generieke maatregelen zijn niet voldoende. Voor de reisbranche zijn sectorspecifieke maatregelen ter overbrugging dringend nodig.
Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam desgevraagd tegen TravMagazine in reactie op de verlenging van de steunmaatregelen die het kabinet woensdag bekend maakte.
Oostdam noemt de maatregelen een mooie aanvulling, ‘maar het is zeker nog niet genoeg. Het kabinet sprak zelf over perspectief op herstel. Dat hebben wij als reissector zeker, gezien het feit dat reizen in de afgelopen jaren tot een global lifestyle is geworden. Alleen moeten we de periode tot het inzetten van het herstel wel kunnen overbruggen. Die overbrugging hebben we als sector echt dringend nodig.’
Volgens Oostdam wordt het constructief overleg met de overheid over sectorspecifieke maatregelen voor de reisbranche voortgezet. ‘Zowel ten aanzien van de vouchers en de garantie daarop als de compensatie van de annuleringskosten. Kortom, we zijn blij met de verlenging van de maatregelen, maar we zijn er nog niet.’
Hieronder de officiële reactie van de ANVR:
Tijdens een persconferentie heeft minister Koolmees vandaag de voorwaarden bekend gemaakt voor de tweede fase van de generieke steunmaatregelen. De NOW-regeling wordt met drie maanden verlengd. Met de doorgevoerde aanpassingen in de NOW komt de overheid voor een belangrijk deel tegemoet aan de wensen van de ANVR. De afgelopen periode heeft de ANVR in combinatie met haar partners binnen VNO-NCW nadrukkelijk geijverd voor het verruimen van de vergoeding, het aanpassen van de refertemaand, de verhoging van de toeslag op de NOW van 30% naar 40%, het verlagen van de ontslagboete binnen de NOW en het opnemen van een passende vergoeding voor de vaste lasten van ondernemers.
Garanties
‘We zijn tevreden met de beweging die de overheid heeft gemaakt met deze tweede fase van generieke steunmaatregelen. Daar hebben we ook hard aan gewerkt’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. ‘De TOGS was als vergoeding eigenlijk te beperkt voor veel bedrijven. Deze vergoeding voor vaste lasten biedt meer maatwerk. Daarnaast zorgde de ontslagboete van 150% ervoor dat bedrijven nog niet aan de slag konden met het toekomstbestendig maken van hun organisatie. We zijn er van overtuigd dat hierdoor uiteindelijk zelfs meer werkgelegenheid in de reisbranche behouden kan blijven. Voor de scholingsopdracht gaan we graag samenwerken met de vakbonden binnen stichting Reiswerk. Daar zijn we binnen Reiswerk natuurlijk al volop mee aan de slag.’
‘Voor de kleine zelfstandige ondernemers binnen de ANVR is het goed dat er ook een tweede fase van de Tozo zal komen. Vanwege de toevoeging van een partnertoets is het wel zo dat er in de praktijk sommige mensen een minder hoge vergoeding krijgen’, zegt Oostdam.
‘Tegelijkertijd realiseren we ons goed dat we het als reissector niet redden met alleen de generieke maatregelen. We hebben ook echt invulling nodig van sectorspecifieke steunmaatregelen vanwege de enorme repatriëringskosten en annuleringskosten waarmee we als ANVR reisondernemingen geconfronteerd worden’, aldus Oostdam. ‘Garanties zijn er niet, behalve dat we daar de komende periode vanzelfsprekend keihard aan blijven werken.’