Wanneer het kabinet echt de groei van het aantal vakantievluchten vanaf Schiphol wil beperken, dan heeft de reissector een probleem. Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam desgevraagd in reactie op een uitgelekt concept van de Luchtvaartnota 2020-2050, waarvan de Volkskrant melding maakte.
Schiphol mag na 2020 nog doorgroeien naar 540.000 starts en landingen per jaar, 40.000 meer dan nu. In de concept Luchtvaartnota staat dat het kabinet vakantievluchten naar de zon wil bepreken. Het is de bedoeling dat Schiphol met die extra vluchten zijn wereldwijde netwerk uitbreidt, ten bate van de Nederlandse economie. Hierbij valt de keus op airlines die naar jaarrond bestemmingen vliegen.
‘Jammer dat dit concept is gelekt, want we zijn juist nog volop bezig in het luchtvaartoverleg’, zegt Oostdam. ‘Deze visie is oude wijn in nieuwe zakken. Dit doet geen recht aan de mobiliteitsbehoefte van de consument en discrimineert directe vluchten vanaf Schiphol ten voordele van transfervervoer.’
Oostdam noemt het opmerkelijk dat nu een concept is gelekt, terwijl diverse partijen officiele nog bijdragen leveren aan de Luchtvaartnota 2020-2050. Deze moet eind van het jaar klaar zijn, waarna betrokken partijen hun zienswijze kunnen geven. De nota zou dan volgende zomer in de Kamer worden behandeld.
Duurzaam
Volgens Oostdam zou het luchtvaartbeleid juist duurzaamheid moeten belonen en schone en zuinige toestellen voorrang moeten geven. ‘Daarbij zouden we juist moeten uitgaan van de behoefte van de consument om te reizen. Met dit concept zijn we weer terug bij af. Dit selectiviteitsprincipe is volstrekt achterhaald. Je kunt beter kiezen voor een breed portfolio aan vluchten vanaf Schiphol. Die zoveelste vlucht naar Frankfurt erbij voegt niets toe. En wat voegt het toe als een buitenlandse passagier op Schiphol overstapt op een andere vlucht en hooguit een kop koffie drinkt? Een vakantieganger die één keer per jaar naar Gran Canaria gaat, voegt veel meer toe. Van de reissom blijft 30 procent in Nederland. Dat zorgt per jaar voor een bijdrage van 8 miljard euro aan de Nederlandse economie.’
Volgens Oostdam maakt de overheid gebruik van de zogeheten local rule. Op basis hiervan kan worden besloten over yearround vluchten voorrang te geven. ‘Er zou juist gekozen moeten worden voor hoogwaardig vervoer en dat zijn vakantievluchten net zo goed. Als de plannen doorgaan, dan wordt het een heet najaar.’
Corendon-topman Steven van der Heijden zegt tegen de Volkskrant dat de lokale regel ‘zeer in het nadeel gaat uitpakken van vakantiemaatschappijen’.
‘Het is maar de vraag of dit mag. Het grijpt nogal in in de vrije markt. Door de vertraging van Lelystad Airport en de langzame opbouw van het aantal vluchten als die luchthaven straks open mag, is er geen alternatief. Dat steekt ons het meest.’
Asia zegt
Wat een goede reactie van Frank Oostdam. Duidelijk wat de consequenties zijn, voor de consument of omwonende klinkt dit als goed nieuws. Maar begrijp van zijn reactie dat de lange termijn gevolgen wel anders zullen zijn. Zag wel een spellingsfout: breed protfolio aan vluchten vanaf Schiphol. Bij: reizen Met dit concept” mist een punt.
Verder fijn artikel.
Asia zegt
Wat een goede reactie van Frank Oostdom. Duidelijk wat de consequenties zijn, voor de consument of omwonende klinkt dit als goed nieuws. Maar begrijp van zijn reactie dat de lange termijn gevolgen wel anders zullen zijn. Zag wel een spellingsfout: breed protfolio aan vluchten vanaf Schiphol. Bij: reizen Met dit concept” mist een punt.
Verder fijn artikel.