British Airways heeft van de privacy-waakhond in de UK een boete van 20 miljoen pond (ofwel bijna 22 miljoen euro) opgelegd gekregen. Het bedrijf krijgt de boete omdat het gegevens van 400.000 klanten onvoldoende heeft beschermd tegen digitale aanvallen.
De maatschappij werd in 2018 getroffen door een grote hack, waarbij onder andere creditcardgegevens van klanten werden bemachtigd. Ook werden inloggegevens, boekingsinformatie, namen en adressen buitgemaakt.
De Britse waakhond, het Information Commissioner’s Office (ICO), zegt dat het datalek voorkomen had kunnen worden als British Airways onderzoek had gedaan naar de kwetsbaarheid in zijn systemen en destijds maatregelen had genomen, meldt NU.nl.
De toezichthouder noemt het onacceptabel dat honderdduizenden mensen hier slachtoffer van werden.
Aanvankelijk wilde instantie de 183,4 miljoen pond boete opleggen, maar die is mede als gevolg van de economische impact van de coronacrisis lager uitgevallen. (Foto Shutterstock)