
Personal Touch Travel stevent af op een zeer goed boekjaar 2023. De omzet ligt nu al 25 procent hoger dan in dezelfde periode van het pre-coronajaar 2019.
Dat verklaarde directeur Arjan Kastelein vrijdag tijdens de leveranciersdag in Putten, waar meer dan 80 ZRA’s en 9 leveranciers de laatste informatie en nieuwtjes uitwisselden.
In januari/februari dit jaar noteerde Personal Touch Travel drie recordweken op een rij, zegt Kastelein. ‘Half januari hadden we onze beste boekingsweek ooit. Een week later was het nog beter. Begin februari hadden we de derde week op rij waarin de omzet nog hoger was.’
Omzet
Kastelein heeft diverse verklaringen voor de hogere omzet. Mede door de inflatie is sprake van stijgende prijzen, maar tegelijk zijn er meer passagiers per boeking. Er worden grotere groepen geboekt, met gemiddeld 0,6 persoon meer per boeking.
‘Daarnaast zien we dat prijs voor de meeste klanten geen issue is. Wanneer klanten de totaalprijs horen, zeggen ze: doe maar.’
Volgens Kastelein boeken ZRA’s efficiënter, wat weer de nodige tijdwinst oplevert. ‘Je hoeft je boeking niet in tien segmenten op te delen en alle beddenbanken te gebruiken. Op die manier ben je minder tijd per boeking kwijt.’
Personal Touch Travel telt inmiddels een stijgend aantal ZRA’s dat door de grens van 1 miljoen omzet heengaat.
De Verenigde Staten zijn volgens Kastelein ‘by far’ de best geboekte bestemming. Spanje volgt op nummer 2.
PTT zit op bijna 130 aangesloten ZRA’s, waarmee het niveau van 2019 weer wordt aangetikt.
Daar zitten volgens Kastelein een paar zogeheten digital nomads tussen, die bijvoorbeeld vanuit Schotland en Spanje werken en van daaruit hun klanten bedienen. ´De tijd dat een ZRA ´s avonds bij klanten langsging, ligt echt achter ons´, zegt Kastelein.
TravDay
De franchiseorganisatie gaat binnenkort weer van start met een wervingscampagne voor de eigen Academy. Zo is Personal Touch Travel op maandag 3 april met een eigen stand aanwezig op TravDay (vanaf 14.00 uur in de Rijtuigenloods in Amersfoort).
Als basisvoorwaarde wordt van potentiële ZRA’s verwacht dat zij over een netwerk beschikken of dat durven te creëren, zegt Kastelein. ‘En natuurlijk moet iemand van reizen houden en zelf over de nodige reiservaring beschikken. Om een reis te kunnen verkopen, moet je wel weten waar je over praat. En we willen gewoon een leuke club mensen hebben.’
Personal Touch Travel benutte zijn leveranciersdag om drie trouwe ZRA´s in het zonnetje te zetten die al 15 jaar zijn aangesloten. Het gaat om Sharon Meijer, Lilian Braber en Helen Brinkhuis, die werden beloond met een fles goede wijn en bloemen.
Foto (vlnr): Saskia Veenhuijs (Recruitment & Operations bij PTT), Sharon Meijer, Lilian Braber, Thea van Spaandonck (commercieel manager), Helen Brinkhuis en Arjan Kastelein (directeur).