De politieke spanning rond Lelystad Airport loopt op. Twee van de vier coalitiepartijen, D66 en ChristenUnie, willen de opening opnieuw uitstellen. De VVD wil koste wat het kost vasthouden aan de geplande datum van 1 april 2020, meldt de NOS.
Om die datum nog te halen, moet de knoop nog deze maand worden doorgehakt.
Zoals bekend moet het al bestaande vliegveld Lelystad vakantievluchten overnemen van Schiphol, dat tegen zijn plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar aanloopt. Met het overhevelen van vakantievluchten naar Lelystad kan Schiphol zich vooral richten op zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten.
De opening van Lelystad Airport zou oorspronkelijk in 2015 plaatsvinden, maar is al drie keer uitgesteld. Zo haalde de Europese Commissie vorig jaar een streep door het plan voor de verkeersverdeling tussen Schiphol en Lelystad Airport. Brussel vindt het niet goed dat Lelystad alleen bestaande vluchten van Schiphol overneemt. In het kader van de vrije markt moet er ook ruimte zijn voor nieuwkomers, zegt de Europese Commissie.
Inmiddels ligt er een nieuwe verkeersverdelingsregel (VVR) bij de Europese Commissie. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) had gehoopt daar eind mei een reactie op te krijgen. een ontwerpbesluit waarmee de lidstaten dan moeten instemmen. Maar dat is niet gebeurd.
Het kabinet verwacht dat het ontwerpbesluit elk moment verschijnt. De Tweede Kamer kan zich daar dan woensdag 3 juli, vlak voor het zomerreces, over buigen.
De VVD houdt vast aan de datum van 1 april 2020 voor de ingebruikname van Lelystad. Dan begint het zomerseizoen en kan een begin worden gemaakt met het ontlasten van Schiphol. Uitstel tot 1 oktober, het begin van het winterseizoen, zou ook nog kunnen, maar heeft niet de voorkeur. Overigens willen de airlines zo langzamerhand ook wel eens weten waar ze aan toe zijn.
Terwijl de VVD vasthoudt aan april 2020 zouden D66 en ChristenUnie sturen richting 2023, wanneer een nieuw plan voor de verdeling van het hele Nederlandse luchtruim van kracht moet worden.