Oostenrijk heeft een extra promotiebudget van 40 miljoen euro uitgetrokken om het toerisme te promoten. De campagne onder het motto ‘Er wacht een mooie zomer op je‘ is een gezamenlijk initiatief van Österreich Werbung en de 9 Bundesländer.
De campagne gaat begin juni van start. Dat gebeurt ook in Nederland, zodra het sein op groen (of geel) staat, zegt Thiebout van den Bergh van het Oostenrijks Toeristenburo.
De accommodatie-verschaffers in Oostenrijk hebben op 29 mei hun deuren geopend. De opening van de grenzen tussen Duitsland en Oostenrijk staat vooralsnog gepland voor 15 juni. ‘Het wachten is op het moment dat Oostenrijk door het ministerie van Buitenlandse Zaken van code oranje op geel of groen wordt gezet’, zegt Van den Bergh, die eraan toevoegt dat de grenzen tussen Nederland en Duitsland de afgelopen weken niet dicht waren.
Volgens Van den Bergh doet Oostenrijk er alles aan om de veiligheid van gasten, uit binnen-en buitenland, te waarborgen.
Zo is Oostenrijk volgens hem een van de eerste landen waar, landelijk, medewerkers van de hele toerismebranche regelmatig kunnen worden getest op COVID-19. ‘Door middel van deze regelmatige tests wordt een maximum aan zekerheid, ook direct bij de accommodatie-verschaffers, nagestreefd.’
De eerste tests bij bedrijven zijn 29 mei al van start gegaan in meerdere pilot-regio‘s. Na een pilot in 5 regio’s is het doel om vanaf juli tot 65.000 medewerkers in alle Bundesländer regelmatig te laten testen.
De bedrijven die meedoen, krijgen een zichtbaar kenmerk zodat het duidelijk te zien is dat hun medewerkers regelmatig worden getest. De kosten worden door de Oostenrijkse staat gedragen en zijn onderdeel van de screeningstrategie.
Volgens Van den Bergh kan het toerisme na wekenlange restricties weer snel opstarten dankzij de succesvolle strijd tegen het coronavirus.
‘Daarmee is vakantie in Oostenrijk, het land van de gastvrijheid, over enkele dagen weer mogelijk. In eerste instantie gaat het over vakantie in eigen land. Verder zullen wij reclame maken gericht op gasten uit buurlanden, zoals bijvoorbeeld Duitsland. Uiteraard zolang de gezondheidscijfers daar net zo stabiel blijven als in Oostenrijk.’
De kabelbanen in Oostenrijk zijn sinds 29 mei weer open voor publiek. Volgens Van den Bergh zijn de kabelbanen (Seilbahnen) in sommige gevallen ook te gebruiken door houders van een zomerkaart, om bijvoorbeeld op hoogte te gaan wandelen.
Nederland is met 10 miljoen overnachtingen per jaar een belangrijk markt voor Oostenrijk. (Foto Shutterstock)