Oostdam: ‘Samen succes maken van voucher, vergeet eigenbelang’ - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Oostdam: ‘Samen succes maken van voucher, vergeet eigenbelang’

Door: | 25 maart, 2020

De corona-voucher van ANVR en SGR werkt alleen als de branche er samen een succes van maakt. ‘Alle betrokken partijen, zoals de touroperators, reisagenten en ZRA’s, moeten met elkaar pal staan. Als iedereen alleen oog heeft voor het eigen belang, gaat het niet werken.’

Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. De regels van de voucher zijn inmiddels bekend, maar nu gaat het volgens hem om de inhoudelijke invulling en hoe de diverse partijen in de branche er onderling mee omgaan. ‘Je moet er niet voor jezelf 100 procent willen uithalen. Al is het maar de komende twee maanden. Gun elkaar de liquiditeit, dat is in het belang van de hele sector, anders zijn we er binnen een week klaar mee.’

Oostdam doelt op het commerciële traject tussen diverse partijen, waar de ANVR verder buiten staat, zoals de onderlinge verrekening van de voucher en het innen van (uitstaande) gelden.
‘We hebben met z’n allen gestreden voor de voucher, laten we er ook met z’n allen een succes van maken door elkaar wat te gunnen. Alleen dan is het een succes.’

Geen fee
Eerder deze week vroeg de ANVR aangesloten reisbedrijven al om klanten geen kosten in rekening te brengen voor de corona-voucher. De reden is dat er ondernemers zijn die een handling fee tot 85 euro per voucher vragen of die een boekingsfee van 5 procent van de voucherwaarde in rekening brengen.
Dat gedrag druist in tegen de gedachte achter de voucher, die is bedoeld als tegoedbon in plaats van een cash-refund.

Eind vorige week hebben ANVR, het ministerie van Economische Zaken (EZ) en toezichthouder ACM overleg gevoerd over de status van de voucher. Oostdam en de rest van de reissector zijn in afwachting van nadere mededelingen van het ministerie van EZ over het gebruik van de voucher. Het ministerie zou woensdag (vandaag) met nadere berichten komen.

Oostdam heeft goede hoop dat het ministerie met een ‘tevredenstellende regeling’ komt, die enerzijds de Europese Commissie tevreden stelt en tegelijk de Nederlandse reissector. ‘We zijn niet de enige sector die met vouchers werkt, dus er moet iets komen wat voor meerdere sectoren werkt.’

België
Berichten in Belgische media zorgden woensdag voor onrust. Didier Reynders, de Europees Commissaris van Consumentenbescherming, herhaalde in Het Laatste Nieuws nogmaals dat reizigers bij annulering van hun vakantie vanwege corona een voucher kunnen aanvaarden, maar dat ze ook het recht hebben op een terugbetaling als zij dat zouden willen.

Reynders: ‘Voor alle duidelijkheid: wij sporen de consumenten niet aan om allemaal hun geld terug te vragen. Het is beter voor de sector dat we mensen stimuleren om te kiezen voor een voucher, maar het moet wel een vrije keuze zijn. Je mag niemand verplichten om een voucher te aanvaarden, want dan verplicht je de consument eigenlijk om een risico te nemen en garant te staan voor de liquiditeit en levensvatbaarheid van de touroperators.’

Een woordvoerder van minister Nathalie Muylle (Werk, Economie en Consumenten), die de voucher eerder deze week in België lanceerde, reageert met goede argumenten voor de acceptatie van de voucher: ‘Als een operator failliet gaat, dan krijgen de reizigers hun voucher sowieso terugbetaald door het garantiefonds (net als via SGR in Nederland is geregeld, red.). Wij komen dus al tegemoet aan die onzekerheid en iedereen is vol lof over deze regeling. Bovendien hebben reisorganisaties ons ook beloofd dat ze zich soepel zullen opstellen, als mensen om de één of andere reden hun voucher niet tijdig zullen kunnen gebruiken.’

Inspanningen
Europees Commissaris Reynders verwacht dat er ook vanuit de reisorganisaties nog een inspanning zal moeten komen om het gros van de consumenten over de streep te trekken. ‘Als ze willen dat reizigers hun geld niet terugvragen en voor een voucher kiezen, dan zullen ze die optie aantrekkelijker moeten maken. Het is misschien mogelijk om te zeggen: we geven een voucher voor een iets hoger bedrag, of voor een nacht extra bijvoorbeeld. Daar kan men creatief in zijn. Maar het blijft de keuze van de consument.’

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel