Individuele bedrijven in de reisbranche mogen in de huidige situatie best meer van zich laten horen in de media om erop te wijzen dat het zware tijden voor de reissector zijn. Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam, die daarvoor de uitdrukking gebruikt: ‘We hebben meer ketelmuziek nodig.’
‘We horen steeds vaker om ons heen dat de situatie nijpend wordt. We mogen daarom als sector best meer kabaal maken. Dat wil niet zeggen dat wij als ANVR niet doorgaan met wat we doen, sterker, we krijgen veel bijval uit de branche. Maar alles helpt als het erom gaat de overheid te overtuigen van noodzaak van financiële steun voor onze sector.’
De online petitie die in de reisbranche is gestart, noemt Oostdam een goede zaak. ‘Verder zou ik willen zeggen, zet je persvoorlichters en tekstschrijvers aan het werk, gebruik social media en laat aan de buitenwacht zoals lokale media weten hoe je ervoor staat en dat overheidssteun dringend nodig is voor de sector.’
Demonstraties op straat, zoals in Duitsland waar reisbureaus net voor de tweede keer hebben betoogd voor overheidssteun, schieten volgens Oostdam hun doel voorbij. ‘Dat heeft niet zoveel zin. Maar je kunt als individuele bedrijven wel op je eigen manier laten weten hoe je ervoor staat en dat de situatie nijpend wordt.’
Het kabinet zou volgende week meer bekendmaken over verlenging van bestaande maatregelen en nieuwe maatregelen voor individuele sectoren. (Foto Shutterstock)