De ANVR zal touroperators die binnen twee weken na annulering nog geen SGR-voucher naar klanten hebben gestuurd, vragen dat op korte termijn alsnog te doen. Dat stelde ANVR-voorman Frank Oostdam woensdagmiddag desgevraagd in het tv-programma Tijd voor MAX op NPO 1. Tegelijk vroeg Oostdam begrip voor de drukte waarmee touroperators momenteel te kampen hebben.
Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen hebben sommige touroperators nog niet aan de plicht voldaan om klanten binnen twee weken na annulering hun voucher toe te sturen. Zij vroeg om ervoor te zorgen dat de vouchers alsnog voor 1 juni op de deurmat liggen. Tot deze datum kunnen vouchers onder SGR-garantie worden uitgegeven.
Oostdam erkende desgevraagd dat dit niet conform de afspraken was. Dat enkele partijen nalatig zijn, straalt volgens hem af op de hele branche.
‘Het gaat in de meeste gevallen goed. De voucher is onze lifeline en we handelen zoals we hebben afgesproken met de ACM. Het doel is met zoveel mogelijk bedrijven uit deze crisis te komen.’
Op het verwijt dat sommige touroperators niet eens meer de telefoon opnemen, stelde Oostdam dat reisbedrijven het momenteel erg druk hebben en erkende hij tegelijk dat de spelregels voor het omgaan met de klant bij iedereen helder zijn.
‘De bedrijven staan niet ’s morgens vroeg op met het idee om de consument te gaan pesten. Maar iedereen moet zich aan de afspraken houden. We zijn het erover eens dat we dit moeten oplossen. Ik hoop van harte dat we met steun van de overheid deze garantie ook na 1 juni kunnen verlengen.’
De ANVR liet eerder deze week al weten dat er vrijdag mogelijk meer duidelijkheid komt over de eventuele verlenging na 1 juni van de voucherregeling met SGR-dekking.