Eurowings, de lowcost dochter van Lufthansa, gaat in navolging van andere luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven voor geannuleerde vluchten. Dat heeft Oliver Schmitt, de nieuwe Chief Commercial Officer (CCO), laten weten in een e-mail aan klanten.
Klanten hebben eigenlijk recht op restitutie voor vluchten die door airlines zijn geannuleerd, maar al door de klant zijn betaald. Om de liquiditeit niet verder in gevaar te brengen, omdat er nu geen vluchten worden geboekt en er dus geen geld binnenkomt, geven veel maatschappijen in plaats daarvan vouchers uit.
De voucher wordt nu aangeboden als optie bij toekomstige annuleringen van vluchten. Klanten krijgen dan de optie van omboeken of een voucher.
De vouchers zijn één jaar geldig vanaf de uitgiftedatum. De route is vrij te kiezen. Het hoeft niet om de oorspronkelijk geboekte bestemming te gaan. De voucher wordt verrekend met de nieuwe vluchtprijs. Volgens de informatie kunnen de nieuwe vluchten meerdere keren worden omgeboekt.
Andere maatschappijen werken al met vouchers, zoals Emirates en Etihad. Ook in Duitsland is de procedure met vouchers onderwerp van discussie, maar volgens Duitse media zit er momenteel beweging in de zaak.
De Vereniging van de Duitse Luchtvaartindustrie (BDL) ondersteunt de aanpak. ‘Het passagiersluchtverkeer is vrijwel geheel tot stilstand gekomen. De forse vaste kosten van onze bedrijven worden praktisch niet meer gecompenseerd door inkomsten. In deze situatie bedreigt een terugbetalingsverplichting de liquiditeit van de bedrijven. Het uitgeven van vouchers zou onze bedrijven helpen en tegelijkertijd geen schade toebrengen aan klanten, omdat ze hun geboekte reizen alsnog kunnen uitvoeren als de corona-crisis voorbij is’, zegt Matthias von Randow, directeur van de BDL, die bij de Duitse regering en de Europese Commissie het gebruik van vouchers gaat bepleiten.