Bijna de helft van de Nederlandse vakantieklanten (49 procent) wil de komende drie maanden een zomervakantie boeken. Het gaat dan vooral om een strandvakantie of een citytrip.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van de ANVR. Het rapport over consumententrends op het gebied van vrije tijd verschijnt vrijdag, maar ANVR-voorman Frank Oostdam noemde donderdagavond al enkele uitkomstern tijdens de jaarlijkse Travel BBQ at the Beach in Bloemendaal aan Zee.
‘Dat betekent dat er dus nog veel boven de markt hangt’, concludeerde Oostdam. ‘Van de ondervraagden zegt 40 procent een pakketreis te willen boeken. De pakketreis is dus nog steeds populair en dat is goed nieuws.’
De meeste Nederlanders gaan met het vliegtuig op vakantie, met de auto als goede tweede.
Op de vraag of milieuaspecten een rol spelen bij de vervoerskeuze, antwoordde 40 procent van de ondervraagden dat deze geen rol spelen. Bij 47 procent speelt milieu ‘soms’ een rol. Oostdam: ‘Van vliegschaamte is dus geen enkele sprake.’
Last minute
Dat er kennelijk nog veel boekingen boven de markt hangen, is goed nieuws en broodnodig, want de boekingen voor zomer 2019 lopen nog steeds achter bij vorig jaar. ‘Al hoor ik wel uit de branche dat de boekingen de laatste tijd weer aantrekken, maar iedereen hoopt op een goed last minute-seizoen.’
Oostdam kon geen eenduidige reden geven voor de achterlopende boekingen. ‘Het is een combinatie van de warme zomer van vorig jaar, de trend dat de consument steeds later boekt, het feit dat een vakantie steeds meer een impulsaankoop wordt en het lagere consumentenvertrouwen.’
Positief aspect uit het onderzoek is dat de vakantieklant bewuster kijkt waar hij boekt. De helft van de ondervraagden zegt bij het boeken van een vakantie te kijken naar de logo’s van ANVR en SGR.
Topdrukte
Hoewel de boekingen achterlopen, wordt op Schiphol opnieuw topdrukte verwacht deze zomer. Oostdam wenste Maaike van der Windt, directeur Aviation Marketing van Schiphol, daarom succes met het verwerken van de passagiersstromen.
Naast de vele platforms die de laatste tijd zijn gestart, zoals Mobiliteit & Vrije tijd en Young ANVR, gaat de ANVR aan de slag om startende ondernemers te begeleiden. Hiervoor zijn enkele ‘oude rotten’ uit het vak benaderd, onder wie Ger Swinkels en Hedwig Wassing.
Oostdam ging dit keer niet in op ontwikkelingen rond Lelystad. Hij zei wel te hopen dat het overleg van de Europese ministers van vervoer, die zich op initiatief van staatssecretaris Snel donderdag buigen over een Europese vliegtaks en belasting op kerosine, tot resultaat leidt.
‘De luchtvaart is een sterk internationale sector, dus vraagt dat ook om internationale maatregelen. De ideale uitkomst ziet er wat de reissector betreft zo uit dat er een Europese vliegtaks komt die per vliegtuig wordt geheven, met een duidelijke link naar duurzaamheid. Namelijk dat zuinige en stille vliegtuigen worden beloond en de andere bestraft.’
Accijns
Wel maande Oostdam de staatssecretaris tot iets minder voortvarendheid als het gaat om accijns op kerosine. De ANVR vindt dat milieu-effecten uiteindelijk in de prijs van een ticket moeten worden opgenomen, en dat tickets daar wat duurder door zullen worden, is ook acceptabel. Alleen moeten reizen en vliegen wel voor iedereen bereikbaar zijn. ‘Daarnaast is het wel of -of: de stapeling van maatregelen waar staatssecretaris Snel aan denkt, te weten én vliegtaks én het Europese emissiehandelssysteem (ETS) én het wereldwijde compensatiesysteem Corsia én accijns op kerosine, is niet verstandig. En al helemaal niet een differentiatie van accijns; alleen intra-Europese vluchten belasten, en de intercontinentale vervolgens niet. Daar is het level playing field volstrekt niet mee gebaat. Ik hoop dat de staatssecretaris de EU-landen bereid gaat vinden om de luchtvaart te integreren in het Parijse klimaatakkoord. De plannen van burgerluchtvaart-organisatie ICAO zijn een prima eerste start, maar de plannen van luchtvaart ten aanzien van vermindering van CO2 zijn niet ambitieus genoeg.’
De Travel BBQ at the Beach van Schiphol en ANVR is inmiddels uitgegroeid tot een traditie. De zesde editie trok circa 350 branchegenoten naar in Beachclub Bloomingdale.
Foto: De gastvrouw en gastheer van de BBQ at the Beach, Maaike van der Windt, directeur Aviation Marketing van Schiphol en ANVR-voorman Frank Oostdam.