De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft nieuwe problemen ontdekt binnen de 737-serie van Boeing. Onder de getroffen vliegtuigen zijn ook 737 MAX-toestellen. Dat type is in maart wereldwijd aan de grond gehouden na twee grote ongevallen met in totaal 346 doden.
Volgens de FAA kan een aantal 737-toestellen onderdelen bevatten die vervangen moeten worden. Het gaat om beweegbare panelen aan de voorkant van vleugels die tijdens opstijgen en landen opwaartse druk kunnen geven.
‘Het gaat om een geleiderail op de neuskleppen die aan de voorkant van de vleugel zitten’, zegt luchtvaartexpert Joris Melkert tegen de NOS.
‘Bij een bepaalde productieserie zou dat railtje eerder scheuren kunnen vertonen dan de bedoeling is, omdat ze niet netjes zijn geproduceerd.’
Het probleem is ontdekt bij onderhoud van de vliegtuigen. De FAA heeft nu bepaald dat het onderdeel binnen tien dagen moeten worden vervangen. Tot die tijd mogen de vliegtuigen de lucht niet in.
‘Mocht zo’n rail kapot gaan, dan is er op zich geen risico op neerstorten van het vliegtuig. Maar je kunt wel schade aan het toestel krijgen en het kost veel geld om dat te repareren.’
Het gaat volgens Boeing om twee toesteltypes die problemen kunnen krijgen: de 737NG en de 737 MAX. Daarvan bevatten in totaal 41 vliegtuigen waarschijnlijk het slecht geproduceerde onderdeel. Bij 271 andere toestellen wordt gecontroleerd op mogelijke fouten.