Het reisbureau als kenniscentrum, als uithangbord in de winkelstraat en als schakel met de klant in geval van calamiteiten. Dat ziet Nico van der Veer, directeur Retail van TUI Nederland, als voordelen van het hebben van eigen reisbureaus.
Tijdens het Reisgala van TravMagazine werd Van der Veer onderscheiden met de Lifetime Achievement Award. Hij werkt sinds 1975 in de reisretail en heeft er inmiddels 45 jaar op zitten. Hij begon zijn loopbaan bij Holland International en werkte de laatste 16 jaar bij TUI. Deze zomer stopt hij ermee.
Waarom ben je zo lang bij TUI blijven hangen?
‘Het is de professionaliteit van de organisatie. Het bedrijf is goed gestructureerd en er is ruimte om jezelf te ontwikkelen. Het is gewoon een mooi bedrijf.’
Wat is het voordeel om als reisorganisatie eigen reisbureaus te hebben?
‘Er is een grote groep mensen die graag bij een fysiek reisbureau koopt, ook vanwege de aanwezige kennis. Daarnaast de zichtbaarheid in de straat. Het is een mooi uithangbord voor je hele bedrijf. Daarnaast kun je bij calamiteiten de klant helpen via de winkels. Je hebt direct persoonlijk contact. Onze mensen zijn een belangrijke toegevoegde waarde op het product. Ik zie overigens wel dat veel jongere medewerkers nog niet het gewenste kennisniveau hebben. Daarom streef ik naar een mix van jongere en ervaren medewerkers.’
Wat is de grootste verandering die je hebt meegemaakt?
‘De professionalisering van de reisbranche als geheel. De professionalisering versus het ons-kent-ons. En waarbij contracten op de achterkant van een bierviltje werden geschreven. Er is een scheiding gekomen tussen online en offline, maar uiteindelijk is er ook een succesvol model waarin deze samengaan.’
Lees het complete interview met Van der Veer in TravMagazine #5.
Foto: Tijdens het Reisgala stapte Nico van der Veer als nietsvermoedende vrijwilliger het podium op, waarna goochelaars Ronald Moray en Peter Vogel de Lifetime Achievement Award tevoorschijn toverden.