De Nederlandse cruisemarkt is in 2017 voor het eerst in twee jaar weer gegroeid. Vorig jaar maakten 110.000 Nederlanders een cruisevakantie. Dat is een plus van 6 procent.
Dat blijkt uit cijfers die Clia Nederland, de belangenvereniging van cruiserederijen dinsdag heeft gepresenteerd. In 2016 waren er nog 101.000 Nederlandse cruisepassagiers.
Populaire bestemmingen bij Nederlanders zijn de west- en centrale Middellandse Zee, Noord-Europa en de Caribbean.
De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse cruisepassagier is 53 jaar. Nederlanders gaan gemiddeld 9,1 dagen op een cruise. Overigens geldt het principe: hoe ouder de passagier, hoe langer zijn cruise duurt.
Duitsland is de grootste cruisemarkt in Europa, met 2,1 miljoen passagiers. Daarna volgt Groot-Brittannië met 1,9 miljoen passagiers.
Foto: Andy Harmer, vice-president membership van Clia, en Antoine Lacarriére, per 1 april manager van Clia Nederland.