Schiphol heeft een natuurvergunning gekregen. Dat schrijft demissionair minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) aan de Tweede Kamer.
Schiphol krijgt een vergunning voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. De luchthaven vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele malen aangevuld.
‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving’, zegt Schiphol in een verklaring.
‘Het laat ook zien dat Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu- en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.
Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’
De minister zegt te beseffen dat de kwestie gevoelig ligt in de Tweede Kamer. Tot nu toe voldeed de Schiphol niet aan de stikstofregels, maar was sprake van een gedoogconstructie. Inmiddels voldoet Schiphol aan de geldende wet- en regelgeving
De natuurvergunning biedt Schiphol ruimte tot maximaal 500.000 vluchten per jaar. Hoeveel vluchten uiteindelijk zijn toegestaan, hangt af van het luchthavenverkeersbesluit, waarin regels staan over geluidshinder.
Het kabinet wil dat Schiphol krimpt naar 440.000 vluchten. Dat aantal is recent naar boven bijgesteld, naar 452.500 vluchten per jaar. (Foto Shutterstock).