Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat de Nederlandse economie en het vestigingsklimaat schade oplopen als de groei van Schiphol wordt beperkt, ook niet als er een beperkte krimp van de luchtvaart plaatsvindt.
Dat zegt onderzoeksbureau CE Delft, dat onderzoek deed in opdracht van Stichting Natuur en Milieu. Het bureau is gespecialiseerd in onderzoek naar duurzaamheid. KLM zegt in een verklaring de conclusies absoluut niet te delen.
De onderzoekers van CE Delft hielden de meest gebruikte argumenten vóór de groei van Schiphol tegen het licht. Die argumenten zijn onder andere dat Schiphol van groot belang zou zijn voor het vestigingsklimaat, dat het vliegveld een ‘grote economische toegevoegde waarde’ heeft en dat het ‘onbeduidend’ zou worden als het niet kan groeien.
De onderzoekers zeggen dat er voor geen van deze stellingen voldoende bewijs is.
Wel lijkt er verband te zijn tussen het aantal hoofdkantoren in de buurt van een vliegveld en het aantal vluchten dat het verwerkt. Het is alleen niet zeker of dit door het aantal vluchten komt, merken de onderzoekers op. Zij keren de zaak om: het kan ook dat er meer vluchten bijkomen omdat er veel hoofdkantoren zijn.
KLM zegt in een verklaring de conclusies van het CE-rapport, in opdracht uitgevoerd van Natuur en Milieu, volstrekt niet te delen’.
‘Op de belangrijkste conclusies ontbreekt bewijsvoering of onderbouwing. En daar waar de conclusies evident zouden moeten zijn, beperkt het rapport zich tot het vaststellen van ‘een verband’. Een gemiste kans dat er niet een breder gesprek met betrokken partijen heeft plaats gevonden om zo te komen tot een minder eenzijdig en meer onderbouwd rapport. (Foto: Shutterstock).