Budgetvlieger Ryanair rekent op een prijzenslag zodra de markt na de coronacrisis weer aantrekt. De Ierse prijsvechter zal hierbij zelf met zijn lage kostenmodel de lachende derde zijn.
Die voorspelling deed topman Michael O’Leary maandag bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij haalde opnieuw stevig uit naar concurrenten als Air France-KLM, Norwegian, Lufthansa en Alitalia die volgens hem onrechtmatige staatssteun krijgen.
Als deze airlines in juli weer volgens schema gaan vliegen, zullen de concurrentieverhoudingen verstoord zijn, zei O’Leary, die herhaalde dat Ryanair geen staatssteun ontvangt.
Het afgelopen boekjaar, dat bij Ryanair loopt tot eind maart, vervoerde de prijsvechter bijna 149 miljoen passagiers, ofwel 4 procent meer.
De winst daalde van 885 miljoen euro naar 649 miljoen, vooral door de ongunstige contracten (hedgen) om het risico van hoge brandstofkosten af te dekken.
Ryanair verwacht het komende boekjaar de helft van het gebruikelijke aantal passagiers te kunnen vervoeren: minder dan 80 miljoen.
De budgetvlieger durft voor het komende jaar geen financiële vooruitzichten te geven. O’Leary kijkt al verder. ‘Als we naar de jaren erna kijken, zullen er aanzienlijke kansen zijn voor het lage kostenmodel van Ryanair, als concurrenten moeten krimpen, failliet gaan of overgenomen worden door airlines die door de overheid zijn gered.’
Volgens O’Leary heeft Ryanair een goede cashpositie om de crisis te kunnen doorstaan. Daarnaast snijdt het bedrijf fors in de kosten.
De topman haalde uit naar de Britse overheid, die van plan is reizigers die in de UK arriveren twee weken in quarantaine te laten gaan. O’Leary noemde dat plan ‘idioot en niet uitvoerbaar’. (Foto Ryanair)